Vrouw ontdekt 'coole' hengelsport

9780
27 mrt 2008

ROTTERDAM - De populariteit van sportvissen groeit. Bijna twee miljoen Nederlanders gooien volgens Sportvisserij Nederland eens per jaar of vaker een hengeltje uit.

Bekijk via deze link de uitzending van Editie NL (27/3 jl. op RTL4), waarin een item over vissende vrouwen is opgenomen (9.50 t/m 12.25)

Het aantal mensen met een vispas is vorig jaar gegroeid met 10 procent tot bijna een half miljoen, meldt hoofdredacteur Pierre Bronsgeest van vistijdschift Beet.

De Visma, de jaarlijkse visbeurs die vandaag begint in het Rotterdamse Ahoy, is twee hallen groter dan het jaar ervoor. Visliefhebbers laten er hun geld rollen. Vorig jaar zeiden ze bij een enquête 130 euro te hebben uitgegeven. In 2006 was dat 100 euro en in 2005 95 euro.

Het zijn niet alleen oude mannetjes met bamboehengels die graag vissen, zegt Onno Terlouw van Sportvisserij Nederland. ,,Vroeger ging de man vissen, en dan zei zijn vrouw: 'Blij dat hij weg is'." De vrouw ontdekt nu dat hengelen ook cool kan zijn. ,,Ze gaan niet massaal alléén vissen, maar wel in het gezelschap van hun mannen."

De visuitrusting wordt hightech. Er is apparatuur waarmee je vissen elektronisch kunt opsporen. De sportvissers worden ook almaar reislustiger. Bezoekers van de Visma oriënteren zich op visvakantiebestemmingen variërend van Ierland, Denemarken en Noorwegen tot 'big game fishingtrips' in de tropen.

Bron: ad.nl

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.