EC wil visquota fors aanpakken

5577
02 jun 2008

BRUSSEL (DFT) - De Europese Commissie wil meer vrijheid krijgen om visquota jaarlijks fors aan te passen, als blijkt dat bepaalde bestanden door overbevissing in de gevarenzone komen.

In de huidige situatie mogen de toegestane vangsten jaar op jaar met maximaal 15% naar boven of beneden worden bijgesteld, om de sector voldoende zekerheid te geven.

Al jaren worden de quota veel hoger vastgesteld dan ze op basis van wetenschappelijke adviezen zouden mogen zijn, aldus eurocommissaris Borg (Visserij) gisteren in zijn jaarlijkse beleidsverklaring. Liefst 88% van de bestanden in de EU wordt volgens hem overbevist, tegen ‘slechts’ een kwart wereldwijd. Brussel wil daarom de visquota, die sinds kort voor een aantal jaren worden vastgelegd, flexibeler maken.

Voor kwetsbare bestanden worden de vangstrechten met maximaal 20% teruggeschroefd, stelt Borg voor. Adviseren de biologen een nulvangst, dan zou een reductie van minimaal 25% moeten ingaan. Eind vorig jaar besloten de lidstaten nog tot een 11% hoger kabeljauwquotum terwijl de wetenschappers een vangststop adviseerden.

Met de nieuwe voorstellen wil Borg de politieke invloed op het visserijbeleid inperken. „Vijf jaar na de vorige hervorming van het visserijbeleid zijn er nog steeds grote problemen. Om de zeeën weer helemaal gezond te maken, moeten drastischer maatregelen worden genomen.” Zijn plan houdt ook rekening met de situatie waarin bestanden zich sneller dan verwacht herstellen. In dat geval kunnen de rechten met maximaal 25% worden verhoogd.

Naast een flexibeler quotasysteem pleit de commissie voor het vervangen van de zeedagenregeling. Die bepaalt dat vissers een beperkt aantal dagen op zee mogen zitten; een maatregel die illegaal vissen (meer dan het toegewezen quotum toestaat) moet tegengaan.

In de praktijk blijkt het effect beperkt, onder meer omdat er steeds grotere schepen zijn gekomen die per dag veel meer kunnen vangen. Bovendien riepen de lidstaten allerlei uitzonderingen in het leven. Brussel stelt nu voor om de vlootcapaciteit mee te rekenen en over te gaan naar ‘kilowattdagen’: een combinatie van zeedagen en de grootte van de ingezette vaartuigen. Nederland had zo’n systeem al in de jaren tachtig, maar moest dit loslaten toen Brussel met de zeedagenregeling kwam. Dit najaar zullen de lidstaten zich over de voorstellen van Borg buigen.

Bron: dft.nl

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.