Ledenwerfactie 2010 groot succes

4485
18 sep 2010

Ruim 600.000 verspreide ‘Ga toch vissen!’ folders, een grotere naamsbekendheid en meer verkochte VISpassen. Dat is de eindbalans van de ledenwerfactie die Sportvisserij Nederland dit voorjaar bij alle aangesloten verenigingen heeft uitgezet.

De opzet van de actie was simpel. Verenigingen konden via de website van Sportvisserij Nederland gratis de folder ‘Ga toch vissen!’ bestellen met daarop hun verenigingsgegevens. De enige voorwaarde was dat ze minimaal 5.000 exemplaren afnamen en deze huis-aan-huis zouden verspreiden in het verenigingsgebied. In totaal hebben 65 verenigingen aan de actie deelgenomen, zodat er ruim 600.000 folders zijn verspreid.

De wijk in

De meeste verenigingen hebben de verspreiding van de folders zelf ter hand genomen. Bestuursleden en vrijwilligers namen daarbij allemaal hun eigen straten of wijken onder hun hoede. Andere verenigingen kozen voor een verspreiding via een huis-aan-huis krant of een reclameverspreider. Diverse verenigingen kozen ervoor om kleinere aantallen te bestellen.

Die folders werden dan met een blanco achterzijde toegezonden, waarna de verenigingsinfo met een sticker of verenigingsstempel op de achterzijde werd geplaatst.

Goede respons

De meeste verenigingen zijn goed te spreken over de respons op de actie. Die leverde in veel gevallen namelijk meer naamsbekendheid en een beduidend betere verkoop van VISpassen dan in dezelfde periode in 2009 op. Ook signaleerde een groot aantal verenigingen een flinke toeloop tijdens jeugdactiviteiten en een verrassend goede nieuwe aanwas van jeugdleden.

Daarbij waren winkeliers ook zeer positief omdat zij in de folder werden vermeld als verkooppunt van de VISpas en zo nieuwe klanten wisten te trekken.

Persbericht

Iets minder dan de helft van de verenigingen die aan de actie deelnamen, heeft verder ook het voorbeeldpersbericht van Sportvisserij Nederland verspreid om de publiciteit te zoeken. In de meeste gevallen heeft dit geresulteerd in een leuk artikel in een plaatselijke of regionale krant. Soms werd het bericht zelfs in twee of drie kranten geplaatst. Goed voor de naamsbekendheid én de ledenaanwas!

Volgend jaar weer

Voor de verenigingen die zich dit jaar niet of niet op tijd hebben opgegeven voor de ledenwerfactie, is er goed nieuws. In het voorjaar van 2011 zal deze actie worden herhaald. Daarbij hoopt Sportvisserij Nederland vooral op de aanmelding van een groot aantal verenigingen die in 2009 en 2010 niet hebben meegedaan. Door de actie te continueren hoopt Sportvisserij Nederland de landelijke bekendheid van de VISpas en de georganiseerde hengelsport te vergroten.

De actie van 2011 wordt opgestart in het vroege voorjaar, zodat alle verenigingen de folders in huis hebben voordat het mooie weer begint. In het voorjaar van 2011 wordt de folderactie herhaald en kan iedere aangesloten vereniging zich weer opgeven.

Bron: Hèt Visblad okt. 2010

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.

Divide