Belgie gastland EK Zoetwatervissen

4760
26 jun 2014

Zaterdag 28 en zondag 29 juni a.s. wordt in het Belgische Pommeroeul en onder auspiciën van de internationale hengelsportbond F.I.P.S. (Fédération Internationale de la Pêche Sportive) het Europees Kampioenschap Zoetwatervissen voor Senioren gehouden. Wedstrijdwater is het Hensies-kanaal, een circa vijf meter diep kanaal met vooral brasem, voorn en baars plus wat karper en giebel.

Voor Nederland hebben de bondscoaches Jan van Schendel en Stefan Verhoeven een sterke selectie samengesteld bestaande uit Jo Adriolo, Dieter Friederichs, Arjan klop, Thijs Lupsen, John Savelkoul en Ramon Pasmans. Mannen die zowel met de vaste hengel als met de matchhengel uitstekend uit de voeten kunnen. Belangrijk voor een water waar min of meer op de ‘Nederlandse manier’ kan worden gevist.
Dit team gaat het opnemen tegen sterke landen als Engeland, Italië en Frankrijk en natuurlijk België dat het thuisvoordeel heeft, terwijl de sterren uit Oost-Europa zoals die van Hongarije, Polen en Rusland in rap tempo stijgen en tot de ‘gevaarlijke’ outsiders mogen worden gerekend.

Na de Officiële Trainingswedstrijd op vrijdag start het ‘echte’ Europees Kampioenschap na een voorbereidingstijd van twee uur op zaterdag klokslag 10.00 uur en mag er vier uur lang worden gevist, waarna om 14.00 uur het eindsignaal klinkt en om 16.00 uur het dagresultaat bekend wordt gemaakt.

Zondag volgt eveneens van 10.00 tot 14.00 uur de tweede en beslissende wedstrijd van het EK met om 16.00 uur de bekendmaking en huldiging van de Europese Kampioenen en zilveren en bronzen medaillewinnaars.

Dieter Fiederichs met vangst, hij is ook een van de twee deelnemers van Fish O'Mania

Coach Jan van Schendel verslaat de eerste twee trainingsdagen:

Dag 1:
Onze eerste trainingsdag was niet makkelijk. Zoals “alle geluiden vooraf” al hadden voorspeld dat het vissen hier zeker geen kwestie zou zijn van veel vis vangen, was mild uitgedrukt. Er werd bijna niets gevangen, slechts hier en daar enkele brasems en een enkele donderpadje.

Ons team ving vandaag 5 brasems en dat was nog niet zo slecht vergeleken met de oppositie. Het is moeilijk voor te stellen dat de visserij zomaar kan verbeteren. Maar niets is onmogelijk in onze sport dus je weet maar nooit.

Morgen zitten we in box 2 naast Engeland. Daar is volgens iedereen het beste parkoersgedeelte dus ik ben benieuwd. Vandaag wist in ieder geval Wit Rusland in deze box ook 5 brasems te vangen dus er is blijkbaar vis.

Dag 2:
Wat een onvoorstelbaar verschil met gisteren! Vandaag werd er echt overal veel beter gevangen en dat had niemand hier verwacht. De organisatie heeft werkelijk alles gedaan om de visserij te verbeteren, zo liet men gisteren een tijd lang de sluis open waardoor er enige stroming in het water ontstond en het water ietsje troebeler werd. Zou het daarmee te maken hebben?

Wij vingen best leuk vis in box 2. Meerdere kolbleien en ook een aantal flinke brasems. Met gewichten geschat zo tussen de 6 en 14 kilo, deden we het niet slecht maar niets kon in de schaduw staan van wat Engeland in box 1 naast ons liet zien. Ik kan er heel kort over zijn, beter vissen met een schuifdobber (slider) is absoluut onmogelijk! Alles zo nauwkeurig en haarzuiver op de visplaats, zowel het vissen zelf als vooral ook het voeren, ik heb het nog nooit beter gezien. Met gewichten tussen 11 en 30 kilo kun je gerust spreken over een klasse apart.

Voor ons was het een perfecte trainingsdag en daarom gaat het op dit moment natuurlijk. We hebben goed kunnen zien waar we nog verbeteren kunnen en daar zijn we flink mee aan de slag. Slecht was het zeker niet maar het kan en moet nog beter.

Ik schreef het al, er werd overal veel beter gevangen. Bovendien is bijna iedere vis een grote brasem en dan zien de gewichten er al snel goed uit. Er werd op bepaalde stukken trouwens ook voorn en kolblei gevangen en hier en daar zelfs een carassio of klein karpertje.

Tja wat zijn nu eigenlijk de verwachtingen voor de komende dagen? Ik kon me (en anderen met mij) voor vandaag echt niet voorstellen dat de visserij zich zou ontwikkelen zoals nu is gebeurd. Dus het blijft afwachten.

Morgen gaan we naar box 8, een gebied waar het vandaag nog niet zo geweldig was. Zoals nu gebleken is, kan dat morgen weer totaal anders zijn. Ik houd jullie op de hoogte.

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.