WK Feeder 2014 Coachford, Ierland

5813
17 jul 2014

Het viswater, Inniscara Lake, is een groot en vooral ook enorm diep meer. Veel Nederlandse wedstrijdvissers kennen dit water omdat zij hier al aan diverse visfestivals deelgenomen hebben. Dat geldt ook voor de meeste vissers in ons WK-team dus dat kan alleen maar goed zijn. Hier vissen is heel anders dan we thuis gewend zijn. Er zijn hier plaatsen waar het op 11 m. uit de oever echt 11 m diep is en op 20 m. uit de oever ook 20 m. diep. Bizar.

1e verslag WK Feeder Inniscara Lake Coachford Ierland

Meteen na Fish-O-Mania ben ik vertrokken naar het WK Feedervissen dat komend weekend gaat plaats vinden langs de oevers van Inniscara Lake nabij Coachford (vlakbij Cork) in het uiterste zuiden van Ierland.

Alle vissers waren hier al enkele dagen aanwezig want dit meer is groot genoeg om er ook buiten het parkoers om te kunnen vissen. Dit werd dan ook volop gedaan. De berichten vooraf waren veelbelovend, men had al verschillende dagen heel veel vis gevangen.

Gelukkig liggen die plaatsen nu niet in het parkoers maar nog steeds vis je toch wel op een diepte van 8 tot 10 meter. Vooral niet te ver uit de oever vissen is dan ook het devies.
Je weet nooit helemaal zeker hier wat je allemaal kunt verwachten. Behalve een grote hoeveelheid kleine brasems zitten er hier ook veel voorns en de verschillende vismanieren zijn heel anders.

Op de eerste trainingsdag hebben we niet goed gevangen maar dat is niet iets om je al te druk over te maken. De vis is dan gewoon nog niet op het parkoers gearriveerd wat normaal is op zo’n enorm water. Zo was het gisteren en het verbaasde me eigenlijk dat er op sommige plekken toch nog wel wat vissen werd gevangen. Wij vingen nergens meer dan hooguit 7 kilo en de meeste vissers hadden veel minder. Toch was het geen verloren dag. We probeerden ook voorns te vangen. We vingen daar best een aantal van maar de vissen waren nog te klein.

Voorlopig ziet het er dan ook naar uit dat het een brasem-gerichte visserij wordt. Dat bleek met name vandaag. We moesten naar box 9 waar Engeland gisteren nog wel wat vissen gevangen had. Het kon bijna niet anders dan dat wij daar goed zouden gaan vangen want ik weet zeker dat geen enkele box beter was aangevoerd en dat is hier zo belangrijk.
We vingen inderdaad best goed, op een dag dat er overal al aanmerkelijk meer vis werd gevangen. Ons hoogste gewicht was rond de 16.500 gram met verschillende andere gewichten net daaronder en dat is prima. Tezamen met Engeland, denk ik dat we misschien wel het best hebben gevangen van alle teams. Tegelijkertijd is dat ook weer niet zo belangrijk. Het gaat er niet zozeer om wat je op zulke dagen vangt, het is veel belangrijker om de juiste lessen te leren. Pas tijdens het komende weekend tellen de vissen.

Morgen gaan we naar het enige vak dat helemaal apart ligt van de andere vakken. De E-sector, ofwel het Garden Centre, wordt de bestemming van morgen. In deze box viste vandaag Ierland. Zij hebben een heel goed team en men ving alleen maar voorn en hybrides. Bijna geen brasem en juist dat is interessant want gisteren werd hier met afstand het best gevangen en toen waren het allemaal brasems. Dit verschijnsel is typisch voor Ierland en ik sta er niet van te kijken als er morgen wel weer volop brasem te vangen is. Lukt dat niet dan wordt het in ieder geval een mooie trainingsdag voor het vissen op kleine vis. Ook dat aspect moeten we hier maximaal onder controle krijgen.

Ierland is een land met veel vismogelijkheden maar wat de organisatoren hier hebben gepresteerd, of beter gezegd gecreëerd, grenst aan het ongelooflijke. Blijkbaar is zo 300.000 euro in het project om hier een groot nieuw parkoers aan te leggen gestoken. Het enige wat me verbaast, is dat dit bedrag zo laag is. In Nederland zou hetzelfde project een veelvoud hebben gekost. Het parkoers is bijna letterlijk uitgehakt en er is bovendien een weg langs aangelegd. Zoiets kan hier allemaal. In Ierland is de sportvisserij nu eenmaal een belangrijke bron van inkomsten met al het Britse en zelfs Europese vistoerisme dat hierheen komt.
Zelfs vissers die hier al eerder waren, gaan niet geloven wat ze gaan zien wanneer ze hier terug komen. Prachtig!

De trainingen zijn dus volop bezig en de komende dagen moeten alle vismanieren worden “ge-fine-tuned”. Ik ben bovendien benieuwd of er nog vis bij komt de komende dagen en ook of de voorns alsnog massaal komen. Zoiets kan hier gewoon nog plotseling de dag voor de wedstrijd gebeuren.

Jullie gaan het allemaal lezen in mijn volgende verslag.
Tight Lines!!

2e verslag WK Feeder Inniscara Lake Coachford Ierland

We hadden gisteren een hele goede 3e trainingsdag. We moesten naar de eindbox op de sector van het Garden Centre. Ook hier heeft men van alles gedaan om iedereen zo snel mogelijk naar zijn visplaats te helpen. Er stond een trekker met aanhangwagen klaar om onze spullen te transporteren. Men doet werkelijk alles om het iedereen naar zijn zin te maken.

De visserij was waar we vandaag zaten volledig anders dan die van de andere 4 sectoren. Waar we ook visten, het was niet dieper dan 2 meter. Meer naar links in deze sector is het wel wat dieper maar nergens is het ook maar half zo diep als in de andere sectoren.

Gisteren zaten de Ieren in deze box en ik wist dat men zo rond de 8 kilo “kleine vis” gevangen had. Het vissen daarop was dus een optie. Toch probeerden we in eerste instantie ook om brasem te vangen. Op verschillende manieren zelfs. In deze doodlopende “arm” van het meer is het water maar zo’n 80 meter breed en, jawel we zijn tenslotte Nederlanders, de overkant van het water “verkenden”we ook. Zonder al teveel resultaat trouwens.

Onze meest rechtse vissers vingen redelijk wat brasempjes dus dat ging allemaal best goed. De andere vissers echter gingen zich na een tijdje meer op de voorns concentreren en dat bleek een mooie visserij. Tegen het einde van de 5 uur hadden we de visserij redelijk onder de knie en vingen we echt goed voorns. Zo werd het een prima dag voor ons team.

Henk Roskam ving vandaag het hoogste gewicht; rond de 20 kilo. Ondanks de relatief korte tijd dat we op de voorns visten hadden onze andere vissers uiteindelijk ook leuke netjes vis met gewichten zo tussen de 6 en 10 kilo.

Wat een fantastisch visland is Ierland!!! Onder aan de heuvel waarop onze verblijfplaats is gebouwd is het ook fantastisch vissen en vanavond kwam ik hier een van mijn “vis-helden” tegen, Charlie Greeves. Charlie zat hier te vissen met een kleine waggler aan een 8 meter vaste stok en ving werkelijk de ene voorn na de andere. En, terwijl ik keek, ook nog een prachtige hybride van wel anderhalve kilo. Wat een schitterende vissen zijn dat toch!

Terwijl ik naar hem keek werd me duidelijk hoe graag die man nog steeds vist. Met afstand is hij de meest succesvolle visser op dit eiland met meer festival-overwinningen op zijn naam dan wie dan ook. Zijn specialiteit was altijd feedervissen maar zoals altijd met de echt goede vissers, kan hij dit net zo goed. Ik kan uren naar zo iemand kijken en al helemaal naar Charlie. Wat een klasbak nog steeds!

Iemand als Charlie, die hier al ontelbare wedstrijden heeft gewonnen en het water als zijn broekzak kent, heeft altijd wel enkele kleine ideetjes over de visserij. Dat bleek ook nu weer. Prima informatie waar wij als team weer wat aan hebben voor de komende dagen.

Al met al gaat alles prima tot op heden maar dat zegt nog niet zo veel. Veel vis gevangen of juist weinig, het maakt nu niet zoveel uit. Het geeft misschien wat meer vertrouwen en dat is natuurlijk altijd goed maar, zoals eerder gezegd, gaat het er nu om dat we zoveel mogelijk leren.

Nou dat leren hebben we de afgelopen dagen al veel gedaan.
Ik heb er vertrouwen in.

Jan van Schendel
Bondscoach

Voor meer informatie over het WK Feeder 2014: http://www.ncffi.ie/wffc

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.