Europees Kampioenschap Vliegvissen 2014 in Zweden.

6886
29 aug 2014

Het 20ste Europees Kampioenschap Vliegvissen werd dit jaar in de regio Jämtland, Zweden gehouden. Nederland werd vertegenwoordigd door Nico Dekker, Semih Eginem, Tino Groentjes, Edwin Horvers en Jason Lieverst. Van 12 tot en met 18 augustus jl. ging dit Hollandse team ging de strijd aan in de Ammerån rivier, Öravattnetmeer en het Ösjönmeer.

Hieronder het verslag geschreven door teamlid Nico Dekker:

Met een valse start, door autopech ging het EK Vliegvisteam op 8 augustus met de sponsorbus richting Zweden. Het team bestaande uit Nico Dekker, Semih Eginem, Tino Groentjes, Edwin Horvers en Jason Lieverst, reedt richting Putgarden waar de boot werd genomen naar Rodby. Hierna volgde een mooie nachtelijke rit naar Idre

Camping Idre

9 en 10 augustus 2014
In Idre hebben we twee dagen gevist, zaterdag bij de camping en zondag op de Storhan. Er waren hier voldoende vlagzalmpjes en forelletjes te vangen allemaal wild en geen uitgezette vis.

Voorvissen Idre

Op maandag 11 augustus hadden wij nog een ruime 350 km te gaan naar Östravatnet. We zijn, als training, nog gaan vissen op de Lower Ammeran. Dit was een kleine 100 km rijden. Al snel kwamen we er achter dat het hier redelijk moeilijk vissen was. Dit kwam doordat diverse andere teams hier al dagen hadden gevist.

Dinsdag 12 augustus
Ingecheckt in het officiële hotel “Östravatnet”. We hebben deze dag benut om de spullen op orde te maken. ‘s Avonds hebben Jason en Tino de captainsmeeting bijgewoond. Daar werd de team indeling bekend gemaakt en kregen we te horen waar we de officiële oefensessie houden mochten.

Afgesproken wordt dat Tino, Semih en Jason gaan oefenen op de meren en dat Nico de Lower Ammeran voor zijn rekening neem. Erwin moet deze oefensessie missen ivm een oorontsteking waarvoor hij naar het ziekenhuis moet.

Lower Ammeran

Woensdag 13 augustus (eerste trainingsdag)
Op de Lower Ammeran is er weinig spektakel, hier en daar werd een visje gevangen maar veel visjes waren net niet aan de maat (minimum maat is 20 cm). Na ongeveer 1,5 km in waadpak gelopen te hebben, bereikten we de bus die ons naar Upper Ammeran bracht. Aangekomen bij het nieuwe stuk van de Upper Ammeran valt het weer gelijk op hoe rustig en mooi de natuur hier is. Schuivend tussen diverse rotspartijen en grote keien weet ik, Nico, diverse forellen en vlagzalmen te vangen. Gemiddeld ongeveer 30 cm met een enkele uitschieter naar 44 cm. Dat geeft de burger moet.

Upper Ammeran

Bij terugkomst in het hotel blijkt Lake Östravatnet een waar succes, het zit vol met grote maats baarzen en de mannen hebben goed gevangen. Het andere meer Lake Ösjon, krijgt direct de bijnaam “lake off death”. Van alle teams die hier visten heeft alleen het Nederlandse team 4 vissen weten te verschalken. Na het eten nog een team overleg, vliegen binden en om 01.00 uur naar bed.

Donderdag 14 augustus (tweede trainingsdag)
Vandaag gaan teamcaptain Jason, Tino en ik naar de Upper Ammeran. Edwin en Semih gaan nog een keer de meren uit proberen. Een leuk stuk van de rivier in wederom een prachtige omgeving.

Ook hier wisten we de nodige visjes te vangen en gaf een hoop volle indruk voor de wedstrijd. Op Lake Östravatnet, inmiddels het baarsmeer gedoopt, was het ook vandaag weer prima en Lake Ösjon deed zijn bijnaam eer aan; er werden door de 32 vissers slechts 2 vissen gevangen.

Laat terug in het hotel wederom na het diner, teamoverleg, vliegbinden, spullen klaar zetten voor de volgende dag.

Vrijdag 15 augustus (eerste sessie)
Na de lunch snel de waadpakken aan en iedereen naar zijn bus toe voor vertrek. Tino had als eerste de sessie op het baarsmeer geloot. Uitstekend visser als hij is, wist hij hier een eerste plek te scoren.
Ik mocht naar de Ammaran met zijn diverse stroomversnellingen, een waterval en diverse diepe poelen. In een van de poelen kreeg ik aanbeet na aanbeet en wist diverse grote voorns te vangen, deze telden echter niet mee voor het klassement omdat alleen forel, vlagzalm en baars punten opleverden. Met iets meer risico toch maar naar de waterval gewaad, helaas waren de rotsen iets te glad en dreef ik al snel twee meter lager in de rivier. Jammer genoeg moest ik de sessie afsluiten met een blank.

Zaterdag 16 augustus ( tweede en derde sessie)
Op de Lower Ammaran ving ik 12 mooie vlagzalmen, goed voor een 10e plek in de sessie. Semih wist op de Middel Ammaran een mooie tweede plek te scoren met 38 vissen.
De tweede sessie van deze dag mocht ik vissen op “the lake off death” Ösjon. Hier vingen slechts twee van de 14 vissers een vis wat betekende dat de 11 overigen en ik een derde plek scoorden.
0 vissen dus weer een blank ………balen. Terug bij het hotel was het weer haasten om nog wat te eten te kunnen krijgen, kort team overleg en vliegen binden voor morgen Semih moest in de middag naar Östravatnet, het baars meer en ik in de ochtend. Het werd weer laat en om 01.00 uur snel het bed in gedoken.

Zondag 17 augustus  (vierde en als laatste de vijfde sessie)
Semih en ik moesten van dag naar Östravatnet, het baarsmeer. Semih ‘s middags en ik in de ochtend. Bij de start op het baarsmeer trof ik Steven Corsar als bootmaat. Daar ik geen hier geen ervaring met vissen uit de boot had, werd Steven captain. Rene Koops had mij vooraf wel tips gegeven en had verteld over situaties waarbij je uit de vis gehouden kon worden. Nu kon ik mij daar niets bij voorstellen maar binnen 5 minuten wist ik wat hij bedoelde. Gelukkig werd dit ‘probleem’ opgelost, de boot werd bijgestuurd en gingen we beiden vangend verder. Uiteindelijk hadden we vele baarzen gevangen waarvan er bij mij 10 tellend waren en bij Steven 16, respectievelijk een mooie 5e en 3e plek.

Vlagzalm

De laatste sessie had ik in Middel Ammaran. Daar zag ik al snel dat de Zweed links van mij en de Italiaan rechts van mij niets vingen. Gelukkig had ik bij de derde worp de eerste vlagzalm al te pakken, een kleine droge vlieg deed zijn werk en verleide opnieuw een vlagzalm. Daarna ongeveer een uur lang geen enkele reactie. Toen alles anders opgetuigd en ben gaan nimfen op zijn Hollands. Met als direct Hollandse resultaat: vele ondermaatse vissen met als uitzondering een maatse baars. In de laatste 5 minuten na diverse nimfen verspeeld te hebben weer een overgegaan op de lange afstandsworpen met de nimfen aan een korte leader. Bij de tweede worp een harde aanbeet en weg was de vis met nimf. Opnieuw opgetuigd en weer een harde aanbeet, dit keer bleef de vis hangen en kreeg onderweg gezelschap van een tweede vlagzalm die mijn nimf pakte. Mooi een tellend doublet in het eindsignaal. Tevreden de sessie afgesloten met slechts 5 tellende vissen een mooie 7 plek weten te behalen.

Nederland behaalde een 10e plaats.
Individueel ben ik 54e geworden wat uiteraard beter had gekund maar waar ik nu tevreden mee ben.

Voor een totaal beeld van de resultaten verwijs ik naar de site; http://effc2014.com/results/

Met vriendelijke groet Nico Dekker

p.s. Als ik de kans krijg zal ik zeker naar Zweden terugkeren voor het vissen.

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.