HSV Service

Zuid-Afrika overtuigend WK Kampioen Feedervissen

6939
24 nov 2013

Ook op de tweede dag wint Zuid-Afrika. Na de 15 punten van gisteren kwamen er daar nu 23 bij. In totaal 38 punten dus. Tweede en derde worden respectievelijk Hongarije en Engeland.

Vergeef me de verlate berichtgeving. Het is gewoon niet anders. Het was gisteren zowat de zwaarste dag die ik ooit als coach heb meegemaakt en toen ik eindelijk mijn kamer zag ben ik op bed gaan liggen en was het plotseling de morgen van de tweede dag.

Wat een gesjouw hier door al dat losse zand! En dat bij een temperatuur van zo’n 33 graden.

De laatste trainingsdag van afgelopen vrijdag was onze beste training maar dat was het voor iedereen langs de waterkant. Dit water is een groot en ondiep meer waar de Vaal rivier doorheen loopt. Op de een of andere manier was er nu gewoon plotseling veel meer vis op het parkoers aanwezig. Wij vingen in totaal zo’n 45 kilo als team en eigenlijk was dat, in verhouding, niets beter dan op alle andere dagen. In onze trainingsbox van gisteren, waar nu flink wind op de kant stond, ving Denemarken bijna 200 kilo.

Zo werd het al met al een trainingsweek waar we constant alle omstandigheden tegen hadden. Op zich maakte dat niks uit, je leert vaak meer van een moeizame training dan van “ingooien en ophalen” maar hier hadden we toch heel graag wat meer vissen gehaakt gedurende de week. Al was het alleen maar om nog beter te leren hoe dit soort krachtpatsers van karpers te landen.

Hoewel we een moeizame week achter de rug hadden was ik op voorhand best vol van vertrouwen voor een goed resultaat.

De 1e wedstrijddag werd er één vol frustraties en één met een ongekend slechte afloop. We behaalden in totaal een 6, een 8, een 11 en 2 x een 13 dus in totaal 51 klassementspunten en dat was goed voor een 10e plek in de tussenstand. Ronduit dramatisch en bijzonder frustrerend.

Het ergste was dat we geen van allen, met name ook ik niet als coach, de hand konden leggen op wat er nu precies was fout gegaan. Op enkele moeilijke plekken hadden we misschien wat te ver gevist, dat was echter het enige. We hadden ook wat vissen verspeeld maar dat gebeurde hier bij iedereen. Onze aanpak leek op het oog ook absoluut niet veel af te wijken van die van landen die vandaag prima voor de dag kwamen.

De visserij is hier totaal anders dan bij ons en om dit echt goed te begrijpen volstaan 2 volle weken echt niet. Ik weet ook bijna zeker dat bijna geen van de bezoekende teams echt weet wat hier allemaal precies gebeurt aan en vooral in het water. Er werd gigantisch goed gevangen die 1e dag met diverse gewichten van tegen de 40 kilo en zelfs een erboven.
In de slechtste sectoren van de trainingsweek werd nu het best gevangen en bovendien werden veel van de gevangen vissen veel dichter bij de oever gevangen dan tijdens de trainingen. Bizar gewoon, voor relatief onervaren “bezoekers” bijna onmogelijk om goed in te schatten op voorhand. Zuid Afrika had hier dan ook veel thuisvoordeel.

Om te zeggen dat de teleurstelling groot was zou een understatement zijn. Vooral het machteloze gevoel vergeet ik nooit meer. Wat konden we doen na de wedstrijd anders dan proberen alles zo goed mogelijk te evalueren en “gewoon verder gaan”. De weersvoorspellingen vertelden bovendien dat er voor de tweede wedstrijddag minder wind zou zijn. Ik had zo mijn bedenkingen dat bij deze omstandigheden net zo goed gevangen zou worden.

Voor de tweede dag besloten we dan ook tot vrijwel dezelfde aanpak. alleen zouden we nu minder proberen om buiten uit te vissen (op grotere afstand) in vergelijking met de buren. Voer, aas en eigenlijk ook de hele aanpak zouden verder hetzelfde blijven.

Het was natuurlijk onmogelijk om met hetzelfde vertrouwen als voor de 1e dag, de wedstrijd in te gaan. Tot en met de zaterdagmorgen was dat vertrouwen er maar dat kan natuurlijk nooit zo blijven na zo’n drama-uitslag als die van gisteren. De loting was misschien iets beter gemiddeld met daarbij een eindplek in sector C maar veel scheelde het nu ook weer niet. Ook op de 1e dag konden we ons op papier daarover niet beklagen.

Het werd nu een betere dag voor ons. We eindigden uiteindelijk met 30 klassementspunten (1-3-3-9-14) als gedeelde tweede in het dagklassement. De vangsten bleken inderdaad nu wat tegen te vallen in vergelijking met de eerste wedstrijddag. Op het moment dat ik dit schrijf ken ik de officiële uitslag nog niet maar het zou wel eens kunnen dat de ruim 35 kilo van Henk Roskam, onze reserve op de eerste wedstrijddag, het hoogste gewicht was in de hele wedstrijd.

Hoe dan ook een beetje een come-back maar ook een uitslag waarvan ik meteen wist dat het allemaal niet heel veel zou gaan verbeteren in het totaalklassement. Op zulke dagen gaat het vaak minder goed bij favoriete landen en juist beter bij andere (zoals wijzelf) en uiteindelijk schuift alles in elkaar. Ik weet inmiddels dat we met onze 81 klassementspunten totaal, 7e worden met net voor ons het Belgische team.

Al met al twee heel bijzondere weken in een ook heel bijzonder land. Een prachtige wedstrijd met een terechte winnaar. Wij hebben nooit volledig tegenstand kunnen bieden aan de landen “op het podium”. De tweede dag bewijst gelukkig dat we wel degelijk ook tenminste “iets” kunnen bij dit soort specifieke visserij. Dit was een specifieke karpervisserij op natuurwater en een visserij die in werkelijk met niets was te vergelijken met wat wij gewend zijn in ons land. Daarmee bedoel ik dus ook de visserij op commerciële karperputten.

De feedervisserij gaat één van de grootste “onderdelen” worden van de moderne internationale wedstrijdvisserij. Wij zullen daar heus onze rol in gaan spelen.
Nu is het resultaat ronduit tegengevallen en zo zal dat ook worden ervaren in ons land. Het is niet anders. Ik kan en wil niemand in ons team dat hier viste ook maar iets verwijten. Ik heb met de jongens te doen. Iedereen heeft gevochten voor wat hij waard was en dan is deze plaats in het eindklassement een grote teleurstelling.

Er zullen heus betere tijden komen. Al over een half jaar staat het volgende kampioenschap voor de deur in Ierland. Op Inniscara-Lake zal het een totaal andere visserij worden en een die ons waarschijnlijk iets beter zal liggen.

Voor mij zou het over twee weken al zover mogen zijn.

Jan van Schendel

Officiële uitslag en eventuele foto's volgen later

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.