HSV Service

Wadden klimaatneutraal in 2020?

4999
20 nov 2007

Het Waddengebied kan en moet in 2020 klimaatneutraal zijn. Het wordt daarmee de eerste klimaatneutrale regio ter wereld. Dat stelt de Waddenvereniging in het rapport 'Een zee van kansen'.

De vereniging wil eigenlijk álles tegelijk; een gezonde economie, een goed leefklimaat én een rijke natuur, en dat dan ook nog binnen twaalf jaar. Volgens directeur Hidde van Kersen is het een erg ambitieus plan, maar zeker niet onmogelijk. "De landschappelijke en natuurkwaliteiten hier zijn juist een goede basis voor groei van de economie in plaats van een belemmering, zoals ondernemers dat vaak zien. Een van de ambitieuze plannen was dus het duurzamer en klimaatneutraal maken van het gebied."

Schone energie
Om de Wadden klimaatneutraal te maken, moet de uitstoot van CO2 een stuk omlaag of anders gecompenseerd worden. Energieproductie kan volgens Van Kersen nu al helemaal schoon, omdat juist de Wadden allerlei mogelijkheden bieden.

Wat te denken van getijdencentrales; elektriciteit kan opgewekt worden in de zeegaten tussen de eilanden waar eb en vloed voor een krachtige stroming zorgen. Wind voor windenergie is er genoeg op de Wadden, en warmtekassen, plantenkassen die behalve groenten ook energie opleveren, zijn ook al geen toekomstmuziek meer. Van Kersen: "Er zijn allerlei mogelijkheden, allerlei dingen die dus nu al voorhanden zijn, maar waar tot nu toe onvoldoende aan gedacht wordt."

Veerboten
De uitstoot van CO2 kan verder omlaag door bijvoorbeeld de nu nog flink vervuilende veerboten te laten varen op biodiesel of zelfs waterstof. En hetzelfde geldt voor het wegvervoer op de eilanden. Grote zeeschepen moeten voortaan wegblijven uit het kwetsbare Waddengebied, maar dat heeft meer te maken met het diep uitbaggeren van de vaargeulen; dat is desastreus voor het bodemleven en kost miljoenen.

Om scheepvaart tóch mogelijk te maken, zullen speciale schepen met geringe diepgang nog steeds toegang hebben tot het gebied. En ze moeten getijdenafhankelijk gaan varen; gebruik maken van eb en vloed. Dat betekent wél dat de veerboten geen vaste dienstregeling kunnen hebben; het schema zal afhankelijk zijn van hoe de geulen lopen, en of het eb of vloed is.

Directeur Hidde van Kersen vindt het niet zo'n punt: "Ze kunnen evenveel tochten maken als nu, maar niet meer in een jaren van te voren strak gepland schema, het wordt iets flexibeler. In Duitsland is het al de praktijk, dus zo moeilijk is het niet, het kost alleen wel enige aanpassing. Je moet het willen."

Visserij
Toerisme en sportvisserij krijgen ruim baan in de visie van de Waddenvereniging. Niet omdat die zo milieuvriendelijk zijn, maar omdat ze veel minder schadelijk zijn dan de huidige vorm van visserij.

Van Kersen: "In een aantal sectoren, zoals de mosselvisserij, is sprake van overbevissing. Het zijn voorbeelden waarbij de economie juist profiteert van de kwaliteit van de natuur, waarvoor je je dus even moet aanpassen, maar waar evengoed een goed boterham mee te verdienen is."

Proefballonnetje
Hidde van Kersen reageert lichtelijk geïrriteerd op de opmerking dat deze toekomstvisie een proefballonnetje zou zijn van zijn Waddenvereniging. Het is volgens hem wel degelijk mogelijk om dit toekomstbeeld binnen twaalf jaar te realiseren.

"Het hangt natuurlijk af van de wil en de ambitie van de overheden en de ondernemers", zegt hij. "We hebben een economisch bureau -dus dit komt uit onverwachte hoek- een visie laten schrijven op een duurzame toekomst. Dat kenniscentrum,'Triple E', is met deze visie gekomen, en dat ondersteunen we. Wat we nu gaan doen is proberen een verbond te smeden met ambitieuze ondernemers en politici om te kijken welke elementen hieruit we echt kunnen realiseren. Maar we zijn ervan overtuigd dat het daadwerkelijk kan, en 2020 is dan een goede horizon."

Bron: wereldomroep.nl

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.