Vis & water

Nederlander wil meer duurzame vis op menukaart

5576
13 apr 2010

ZEIST - Vier op de vijf Nederlanders vinden dat restaurants meer duurzame vis op de menukaart moeten zetten om zo een bijdrage te leveren aan de bescherming van de zee. Ook zeggen zeven op de tien Nederlanders te kiezen voor een gerecht met duurzame vis, als zij de keuze zouden hebben. Voor bijna de helft van de Nederlanders is het serveren van verantwoorde vis zelfs een doorslaggevende factor om voor een bepaald restaurant te kiezen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder 1000 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau kien in opdracht van het Wereld Natuur Fonds (WNF).

Het WNF liet het onderzoek uitvoeren in het kader van de campagne 'Duurzame Vis op de Kaart', waarin horecagelegenheden worden gestimuleerd meer duurzame vis op de menukaart te zetten. De campagne biedt restaurants de kans hun steentje bij te dragen aan de bescherming van het leven in zee. Bijvoorbeeld door vis met het keurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC) op de kaart te zetten, een onafhankelijk keurmerk voor duurzaam gevangen vis. Of door vis uit de groene kolom van de VISwijzer (www.goedevis.nl) te serveren.

Duurzame vis is afkomstig van een visserij waarbij er niet te veel wordt gevist, er geen sprake is van schade aan de bodem en er ook weinig ongewilde bijvangst is. Volgens het onderzoek maakt ruim zestig procent van de Nederlanders zich zorgen over bedreigingen van het leven onder water. Bijna vijftig procent noemt overbevissing als een oorzaak. Op de vraag welke vissoorten worden bedreigd, noemen de respondenten: tonijn (27,6%), kabeljauw (18,2%) en paling (17,9%). Bijna veertig procent van de Nederlanders zegt dat het eten van duurzame vis een oplossing kan zijn voor de problemen in zeeën en oceanen.

De campagne 'Duurzame Vis op de Kaart' is een initiatief van het WNF en Koninklijke Horeca Nederland in samenwerking met MSC, Stichting De Noordzee, de horecasector en visleveranciers. Van restaurants en hotels die zich aansluiten bij de campagne wordt onder meer verwacht dat zij zich laten certificeren voor het MSC-keurmerk. Verder moet het assortiment voor minimaal dertig procent uit MSC-gecertificeerde vis of vis uit de groene kolom van de VISwijzer bestaan. Ook mogen er geen ernstig bedreigde soorten, zoals paling en blauwvintonijn, op het menu staan.

Restaurants kunnen zich via de website www.duurzamevisopdekaart.nl aanmelden voor de campagne.

Bron: wnf.nl

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.