Vis & water

Vrijwilligers gezocht: knakaal-onderzoek Waal

2245
17 okt 2023

Vanuit het project ‘De Rijn Verbindt’ zijn Sportvisserij Nederland en RAVON nieuw onderzoek gestart naar beschadigde alen langs de oevers van de Waal en Rijn, om in kaart te brengen in hoeverre deze vissen zijn geraakt door scheepsschroeven. Hierbij is de hulp van vrijwilligers hard nodig: sportvissers kunnen vanaf november meehelpen en de oevers van de Waal afspeuren naar ‘geknakte’ alen.

Sportvisserij Nederland gaat voor dit onderzoek ook 1.500 gemerkte alen in de Niederrhein (de Duitse Rijn) loslaten om extra informatie te verzamelen. Deze schieralen worden vooraf voorzien van een zogenaamde VIE-tag (Visible Implant Elastomer): een kleurmerkje van een klein beetje fluorescerend gekleurd, vloeibaar rubber. Deze gemerkte alen worden tussen 30 oktober en 27 november elke maandag – in totaal vijf uitzetdagen – met 300 stuks per keer losgelaten in de Rijn bij Keulen (Duitsland). Dit merken en uitzetten wordt gedaan door medewerkers van Sportvisserij Nederland in samenwerking met mensen van ATKB en het Rheinischer Fischereiverband.


Schieralen trekken in het najaar naar zee en komen daarbij vermoedelijk in aanraking met scheepsschroeven.

Er is voor deze periode gekozen, omdat de schieralen dan naar zee trekken – vooral bij hoge rivierwaterafvoer en in de zone waar ook de scheepvaart plaatsvindt (in en rond de vaargeul). Hoewel er sterke vermoedens bestaan dat scheepsschroeven de alen daarbij beschadigen, is dit nog niet eerder goed aangetoond.

Hulp van sportvissers

Voor dit onderzoek is het daarom belangrijk dat beschadigde alen (ongeacht of deze ook zijn gemerkt) die óp de oevers van de Waal zijn 'gestrand’, worden teruggevonden en -gemeld. Daarvoor is in november en december extra inzet nodig en roepen wij de hulp in van sportvissers. Jij kan tijdens een vissessie of wandeling op de Waal uitkijken naar dode alen langs de oever. Deze waarnemingen leveren belangrijke informatie op over de oorzaak van de schade en het percentage beschadigde alen.


Sportvissers kunnen in dit onderzoek helpen, door tijdens het vissen of wandelen naar knakalen uit te kijken.

Meld je aan als vrijwilliger

Wil jij jouw steentje bijdragen aan dit belangrijke onderzoek en zo meehelpen aan betere bescherming van de aalstand? Geef jezelf dan op als vrijwilliger via knakaal@ravon.nl en help mee in de zoektocht naar dode c.q. beschadigde alen langs de Waal. Na aanmelding stuurt RAVON je per e-mail alle benodigde informatie toe. In hoofdlijnen komt het vrijwilligerswerk neer op:

• in november en december oevertrajecten langs de Waal bezoeken;
• de oevers daarbij afspeuren naar dode en beschadigde alen en andere vissen;
• deze vondsten melden via knakaal@ravon.nl (ook als je geen dode vissen vindt is dit waardevolle informatie).

Ook wordt vrijwilligers gevraagd om dode, beschadigde schieraal die zij aantreffen bij grote voorkeur niet te laten liggen, maar mee te nemen in een zak. Na je melding hiervan via knakaal@ravon.nl zorgt RAVON ervoor dat deze dan zo snel mogelijk wordt opgehaald. Onderzoekers controleren de verzamelde schieralen vervolgens om vast te stellen of deze wel of geen VIE-tag hebben. 

Bekijk hier een interessante video van onderzoekspartner RAVON over de knakaal:



Extra inzet wordt beloond

Onder de deelnemende vrijwilligers geven wij 15 keer de Visatlas van Nederland weg, aan:

• de vrijwilliger die de éérste gemerkte aal vindt;
• de vrijwilliger die de meeste alen vindt;
• de vrijwilliger die de meeste trajecten bezoekt;
• overige actieve vrijwilligers middels een loting.

Tot slot is het ook voor sportvissers die niet actief zijn of worden als vrijwilliger van dit project, mogelijk om bij het aantreffen van een dode, beschadigde aal hier melding van te maken. Dit kan door de aangetroffen knakaal door te geven via knakaal@ravon.nl. Elke melding is van harte welkom en helpt dit onderzoek om een beter beeld te krijgen van de oorzaak van het probleem.



Dit aalonderzoek maakt deel uit van ‘De Rijn Verbindt’ – een internationaal onderzoeksproject dat wordt gefinancierd door InterregVIA Deutschland-Nederland.



Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.