Het Wereld Natuur Fonds en Albert Heijn gaan zich samen inspannen om het aanbod van duurzame vis voor de Nederlandse consument te vergroten. De organisaties ondertekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst voor een periode van drie jaar.
Zowel voor de verse vis als het diepvriesassortiment zal het aanbod van duurzaam gevangen vis worden vergroot. Ook zal Albert Heijn haar klanten bewustmaken van het belang van duurzaam gevangen vis. Onder het motto 'wij spannen ons in voor duurzame visserij' staat op verpakkingen vermeld hoe het met het specifieke visbestand is gesteld en welke initiatieven Albert Heijn neemt op het gebied van duurzaamheid.
"Als we in de toekomst ook van een lekker visje willen blijven genieten, dan moeten we gezamenlijk - als vissector, overheid, visverkoper en consument - een verantwoorde, duurzame keuze maken.", zegt Johan van de Gronden, Algemeen Directeur van het Wereld Natuur Fonds. "Het Wereld Natuur Fonds is erg blij dat Albert Heijn, als grootste visverkoper in supermarktland, zich met ons wil inzetten voor meer duurzame visserij."
"We vinden het belangrijk onze klanten eerlijk en goed te informeren over de vis die we in onze winkels verkopen.", aldus Dick Boer, directievoorzitter van Albert Heijn. "Albert Heijn neemt de problematiek van overbevissing en schadelijke vismethodes serieus. Samen met het Wereld Natuur Fonds en onze leveranciers willen we ons inspannen voor meer duurzame visserij."
Wereldwijd is meer dan 75% van de commercieel belangrijkste vissoorten overbevist of bevindt zich op de rand van overbevissing. Strengere vangstquota is een van de oplossingen. Daarnaast sterven jaarlijks miljoenen haaien, schildpadden, walvissen, dolfijnen en andere soorten die als bijvangst onbedoeld verstrikt raken in visnetten. Met het inzetten van andere vistechnieken en selectiever vistuig kan bijvangst sterk worden teruggebracht.
Bron: wnf.nl