Veelgestelde vragen & antwoorden
1. Inloggen
Bij het inloggen krijg ik een melding 'Token verlopen'. Hoe komt dit en wat moet ik doen?
Dit betrof een foutmelding die inmiddels is verholpen. Klik op 'Wachtwoord vergeten' om een nieuwe uitnodiging per e-mail aan te vragen. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je het proces om je account te activeren opnieuw kunt doorlopen.
Misschien ten overvloede, maar je logt in met de laatste 8 cijfers van je Vispasnummer, je nieuwe wachtwoord en de 2-trapsverificatie.
Met welke gebruikersnaam moet ik inloggen in HSVnet?
Je logt in met de laatste 8 cijfers van je Vispasnummer. Dus niet met je e-mailadres, zoals je misschien gewend bent in HSVLeden.
Wie kan er inloggen in HSVnet?
In eerste instantie kunnen de voorzitter, secretaris en penningmeester inloggen. Zij hebben een aparte e-mail ontvangen met persoonlijke inloggegevens. Deze kunnen niet worden doorgestuurd. Deze functionarissen kunnen daarna andere leden toegang geven tot HSVnet.
Inloggen met de 2-factor authenticator
Twee-factor-authenticatie is een extra beveiligingslaag in het systeem die is ontworpen om ervoor te zorgen dat jij de enige persoon bent die toegang heeft tot je account, zelfs als iemand jouw wachtwoord weet.
Wanneer je voor het eerst wil inloggen op een nieuw apparaat, moeten er twee gegevens worden opgegeven: het wachtwoord en een zescijferige verificatiecode. De verificatiecode is op twee manieren te ontvangen:
• Via een authenticatie app
• Per e-mail
De eerste keer dat een gebruiker inlogt, kan een verificatiecode via bovengenoemde opties worden verkregen.
Authenticatie app
1. Download een 2-factor authenticatie applicatie (2FA). Dit kan Microsoft Authenticator of Google Authenticator zijn. Deze apps zijn te installeren in de Apple of Google Play Store.
2. Scan vervolgens de QR code in de app.
3. Er wordt in de app een verificatie code gegenereerd. Deze moet op de computer worden ingevoerd.
4. De 2-factor authenticatie app is nu geïnstalleerd.
5. Wanneer er voor het eerst wordt ingelogd in het systeem op een apparaat dient de 2FA opnieuw te worden voltooid. Voor elk apparaat kan deze na het voltooien van de 2FA voor 30 dagen als vertrouwd worden gemarkeerd. Om de 30 dagen zal dus opnieuw een 2FA moeten worden voltooid.
E-mail
1. Kies in het dropdown menu onder ‘Voorkeur voor 2FA-verificatie’ voor de optie ‘Email’. Er wordt dan direct ingelogd en er is toegang tot het systeem.
2. De eerstvolgende keer dat er wordt ingelogd dient de 2FA wel voltooid te worden. Er zal een code per e-mail worden toegestuurd.
3. Wanneer er voor het eerst wordt ingelogd in het systeem op een apparaat dient de 2FA opnieuw te worden voltooid. Voor elk apparaat kan deze na het voltooien van de 2FA voor 30 dagen als vertrouwd worden gemarkeerd. Om de 30 dagen zal dus opnieuw een 2FA moeten worden voltooid.
Onze bestuurders zijn niet handig met computers en kunnen geen rollen in HSVnet toewijzen aan andere vrijwilligers. Hoe kan ik toch toegang krijgen tot HSVnet met de juiste rol?
De voorzitter, penningmeester of secretaris moet hiervoor een e-mail sturen naar support@sportvisserijnederland.nl. In deze e-mail moet staan welke persoon (bij voorkeur met VISpasnummer en e-mailadres) welke rol moet krijgen in HSVnet. Wij passen dit vervolgens aan in HSVnet.
2. Algemeen
Wat is de naam van het nieuwe systeem?
HSVnet, het is meer dan alleen een opvolger van HSV Leden. Het is het platform dat gaat helpen in het beter organiseren van de hengelsport. Het moet vooral de verenigingen, de HSV's, ontlasten. De communicatie onderling en met leden zal eenvoudiger en beter verlopen wat de georganiseerde sportvisserij ten goede komt.
Waarom stapt de SVN over naar een nieuw systeem?
Een belangrijke reden voor dit project is dat HSV Leden toe is aan vervanging. Dit systeem is 10 jaar geleden geïmplementeerd en inmiddels verouderd. We kunnen er niet meer mee verder. Daarnaast maken we gebruik van verschillende, los van elkaar functionerende programma’s. Deels intern, deels extern en met verschillende beheerders. Dat komt de dienstverlening naar HSV’s en leden niet ten goede. We willen alles zoveel mogelijk op één plek presenteren, in een modern jasje.
Vanaf wanneer is het systeem live?
We stappen niet in één keer over. HSVnet wordt gefaseerd ingevoerd. De eerste modules zijn vanaf 4 februari beschikbaar. Dit zijn de modules Wedstrijden en Academie. Ook starten we met een pilot van de verenigingswebsites bij drie verenigingen. In het voorjaar (exacte datum volgt) komt de Verenigingsmonitor beschikbaar. Daarna volgen de andere modules, zoals VISdocumenten (financiën, ledenadministratie), Ledenenquête en MijnSportvisserij. Ook worden alle verenigingswebsites dan in groepen uitgerold. De exacte datum van deze laatste stap wordt later bepaald.
Krijgt HSVnet extra functies die HSVleden niet heeft?
Ja, denk aan modules als Wedstrijd, tools van Verenigingsadvies, Verenigingswebsites, Ledenenquete, Academie en Communicatie. Daarnaast maakt HSVnet data van de vereniging handig inzichtelijk om trends en ontwikkelingen te kunnen monitoren.
Hoe ziet de planning er de komende tijd uit?
Waarom ontvang ik een e-mail voor een uitnodiging voor een HSVnet op mijn privémailadres?
Je hebt in jouw privémailadres een uitnodiging ontvangen om een account aan te maken in HSVnet. Dit betreft een strikt persoonlijk account. Jouw account is gekoppeld aan een rol of rollen die je vervult bij een of meerdere sportvisorganisaties.
Zo is iemand secretaris bij een HSV, maar wellicht ook VIScoach of controleur. Aan die rollen zijn (straks) specifieke rechten gekoppeld die het mogelijk maken om in HSVnet de werkzaamheden die aan die rol verbonden zijn op georganiseerde wijze uit te voeren. Deze rollen worden aan één account gekoppeld.
Hiermee voorkomen we dat wij verschillende profielen met persoonsgegevens van eenzelfde persoon opslaan. Dit betekent meermaals opslaan van persoonsgegevens en dat is onwenselijk vanuit persoonsgegevensbescherming. Ook minimaliseren hiermee wij de hoeveelheid persoonsgegevens die wij van onze leden opslaan. Met één account is het voor personen ook duidelijker welke persoonsgegevens wij van hen verwerken.
Veel verenigingsmailadressen worden door meerdere personen gebruikt. Soms hebben deze verschillende personen tegelijkertijd toegang tot het e-mailadres en kan een ex-functionaris alsnog inloggen en persoonsgegevens inzien zonder dat daar controle op is. Dat willen we tegen gaan met het oog op privacy en gegevensbescherming. En ook het risico dat ergens verloren persoonsgegevens opgeslagen staan is daarmee geminimaliseerd.
Omdat het account strikt persoonlijk is, ontvangt de persoon de uitnodiging van HSVnet op het privémailadres zoals bekend is in de ledenadministratie van SVN. Met dit eenduidige account logt de persoon in in de webapplicatie (HSVnet) als functionaris van een HSV, en kan de persoon ook voor persoonlijk gebruik inloggen op MijnSportvisserij en andere website integraties zoals het inschrijven voor wedstrijden.
In HSVnet wordt nadrukkelijk onderscheid gemaakt tussen persoonlijke gegevens en gegevens die gekoppeld zijn aan een rol van een persoon bij een sportvisorganisatie. Dat betekent dat je op jouw privémailadres berichtgeving ontvangt die aan jou als persoon gericht is. Bij HSVnet gaat dat om persoon gerelateerde informatie. Bijvoorbeeld de uitnodiging voor het instellen van een account, het herstellen van een wachtwoord, bevestiging van een nieuwe nachtvistoestemming of deelname aan wedstrijden, opleiding en enquêtes.
Het betekent ook dat berichtgeving die straks aan jouw rol bij een sportvisorganisatie gericht is, wordt toegezonden aan het e-mailadres wat je daarvoor in HSVnet hebt opgegeven. Je hoeft zich dus geen zorgen te maken dat er hierdoor over verenigingszaken op jouw persoonlijke e-mailadres worden gecorrespondeerd.
Kortom, jouw privé-mailadres wordt naast het instellen van het HSVnet-account verder uitsluiteind gebruikt om met jou te corresponderen over zaken die jou aangaan als persoon en als sportvisser. Een in HSVnet opgegeven e-mailadres wordt straks gebruikt om met je te corresponderen over zaken die je aangaan in jouw rol als functionaris van de HSV.
3. Communicatie
Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe updates?
Op
deze webpagina vind je onder het kopje Nieuws de meest actuele berichten. Als je daar regelmatig kijkt, mis je niets. Bij belangrijke gebeurtenissen informeren we je via kanalen zoals de HSV-nieuwsbrief of per e-mail.
Wanneer krijg ik meer informatie over de overgang van HSV Leden 2015 naar HSVnet?
Ruim voordat de ledenadministratie overgaat van HSV Leden naar HSVnet, krijg je meer informatie zodat je je goed kunt voorbereiden. Omdat we nog niet precies weten wanneer we overstappen, kunnen we nu nog geen datum communiceren.
Ik heb onlangs een vraag gestuurd via Support, maar nog geen antwoord ontvangen. Hoe kan dat?
Dat kan kloppen. We ontvangen op dit moment veel vragen die we zorgvuldig willen beantwoorden. Daar zijn meerdere mensen uit onze organisatie en daarbuiten bij betrokken. Dit vraagt afstemming en kan wat meer tijd kosten dan je van ons gewend bent. We rekenen op je begrip.
Ik krijg een e-mail van FOYS Support en niet van support@sportvisserijnederland.nl terwijl ik daar mijn vraag heb ingediend. Klopt dat?
Ja, dat kan kloppen. FOYS is het bedrijf dat voor ons HSVnet ontwikkelt. Sommige vragen zijn dusdanig technisch dat FOYS deze vragen beter kan beantwoorden dan Sportvisserij Nederland. Daarnaast is het sneller als zij direct met de melder contact kunnen leggen. De afzender en het e-mail van FOYS Support (support@focusonyoursport.nl) zijn dus veilig.
Kan ik het webinar van 30 januari 2025 terugkijken?
4. Ledenadministratie
Wat zijn de kosten voor een vereniging om het nieuwe administratiesysteem HSVnet te gebruiken?
Net als bij HSV Leden 2015 is het gebruik van de ledenadministratie in HSVnet gratis.
Biedt HSVnet dezelfde functionaliteiten als HSV Leden?
Ja, maar HSVnet biedt ook extra functies en mogelijkheden. Dat maakt het platform toekomstgerichter.
Moet ik nu in zowel HSVnet als HSV Leden 2015 dezelfde aanpassingen doorvoeren?
In de zomer van 2024 zijn de voorbereidingen voor HSVnet gestart. Naast de inrichting van het platform is de datamigratie vanuit HSV Leden naar HSVnet een belangrijk onderdeel. Deze migratie is inmiddels succesvol afgerond. Dit betekent dat de gegevens die nu in HSV Leden staan, ook in HSVnet beschikbaar zijn. Tot aan de volledige livegang blijft HSV Leden leidend, en daar voer je wijzigingen door. Alles met betrekking tot de ledenadministratie (VISdocumenten) en facturatie verloopt tot die tijd via HSV Leden. Tot de livegang synchroniseert HSV Leden dagelijks met HSVnet. Je kunt dus nog geen aanpassingen doen of VISdocumenten inzien in HSVnet, om verwarring te voorkomen.
5. Verenigingsadvies
Wat zijn de kosten voor een website via HSVnet?
Op dit moment maken zo'n 200+ verenigingen gratis gebruik van de website mijnhengelsportvereniging.nl. Als het aantal verenigingen min of meer gelijk blijft, blijft dit een gratis dienst.
Staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan contact met ons op via support@sportvisserijnederland.nl.