Vragen & antwoorden


Laatst bijgewerkt op 17 september 2025

Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact op met onze supportafdeling via support@sportvisserijnederland.nl. We helpen je graag verder.

Inloggen


Algemeen

Krijgt HSVnet extra functies die HSVleden niet heeft?
Hoe ziet de planning er de komende tijd uit?

Communicatie

Ledenadministratie

Wat zijn de kosten voor een vereniging om het nieuwe administratiesysteem HSVnet te gebruiken?
Biedt HSVnet dezelfde functionaliteiten als HSV Leden?

HSV-websites

Wedstrijden


Financiën



1. Inloggen

Bij het inloggen krijg ik een melding 'Token verlopen'. Hoe komt dit en wat moet ik doen?
Dit betrof een foutmelding die inmiddels is verholpen. Klik op 'Wachtwoord vergeten' om een nieuwe uitnodiging per e-mail aan te vragen. Je ontvangen dan een e-mail waarmee je het proces om je account te activeren opnieuw kunt doorlopen.
Misschien ten overvloede, maar je logt in met de laatste 8 cijfers van je Vispasnummer, je nieuwe wachtwoord en de 2-trapsverficatie. 

Met welke gebruikersnaam moet ik inloggen in HSVnet?
Je logt in met de laatste 8 cijfers van je Vispasnummer. Dus niet met je e-mailadres, zoals je misschien gewend bent in HSVLeden.

Wie kan er inloggen in HSVnet?
In eerste instantie kunnen de voorzitter, secretaris en penningmeester inloggen. Zij hebben een aparte e-mail ontvangen met persoonlijke inloggegevens. Deze kunnen niet worden doorgestuurd. Deze functionarissen kunnen daarna andere leden toegang geven tot HSVnet.

Inloggen met de 2-factor authenticator
Twee-factor-authenticatie is een extra beveiligingslaag in het systeem die is ontworpen om ervoor te zorgen dat jij de enige persoon bent die toegang heeft tot je account, zelfs als iemand jouw wachtwoord weet.
Wanneer je voor het eerst wil inloggen op een nieuw apparaat, moeten er twee gegevens worden opgegeven: het wachtwoord en een zescijferige verificatiecode. De verificatiecode is op twee manieren te ontvangen:
• Via een authenticatie app
• Per e-mail
De eerste keer dat een gebruiker inlogt, kan een verificatiecode via bovengenoemde opties worden verkregen.

Authenticatie app
1. Download een 2-factor authenticatie applicatie (2FA). Dit kan Microsoft Authenticator of Google Authenticator zijn. Deze apps zijn te installeren in de Apple of Google Play Store.
2. Scan vervolgens de QR code in de app.
3. Er wordt in de app een verificatie code gegenereerd. Deze moet op de computer worden ingevoerd.
4. De 2-factor authenticatie app is nu geïnstalleerd.
5. Wanneer er voor het eerst wordt ingelogd in het systeem op een apparaat dient de 2FA opnieuw te worden voltooid. Voor elk apparaat kan deze na het voltooien van de 2FA voor 30 dagen als vertrouwd worden gemarkeerd. Om de 30 dagen zal dus opnieuw een 2FA moeten worden voltooid.

E-mail
1. Kies in het dropdown menu onder ‘Voorkeur voor 2FA-verificatie’ voor de optie ‘Email’. Er wordt dan direct ingelogd en er is toegang tot het systeem.
2. De eerstvolgende keer dat er wordt ingelogd dient de 2FA wel voltooid te worden. Er zal een code per e-mail worden toegestuurd.
3. Wanneer er voor het eerst wordt ingelogd in het systeem op een apparaat dient de 2FA opnieuw te worden voltooid. Voor elk apparaat kan deze na het voltooien van de 2FA voor 30 dagen als vertrouwd worden gemarkeerd. Om de 30 dagen zal dus opnieuw een 2FA moeten worden voltooid.

Onze bestuurders zijn niet handig met computers en kunnen geen rollen in HSVnet toewijzen aan andere vrijwilligers. Hoe kan ik toch toegang krijgen tot HSVnet met de juiste rol?
De voorzitter, penningmeester of secretaris moet hiervoor een e-mail sturen naar support@sportvisserijnederland.nl. In deze e-mail moet staan welke persoon (bij voorkeur met VISpasnummer en e-mailadres) welke rol moet krijgen in HSVnet. Wij passen dit vervolgens aan in HSVnet.

2. Algemeen

Wat is de naam van het nieuwe systeem?
HSVnet, het is meer dan alleen een opvolger van HSV Leden. Het is het platform dat gaat helpen in het beter organiseren van de hengelsport. Het moet vooral de verenigingen, de HSV's, ontlasten. De communicatie onderling en met leden zal eenvoudiger en beter verlopen wat de georganiseerde sportvisserij ten goede komt.

Waarom stapt de SVN over naar een nieuw systeem?
Een belangrijke reden voor dit project is dat HSV Leden toe is aan vervanging. Dit systeem is 10 jaar geleden geïmplementeerd en inmiddels verouderd. We kunnen er niet meer mee verder. Daarnaast maken we gebruik van verschillende, los van elkaar functionerende programma's. Deels intern, deels extern met verschillende beheerders. Dat komt de dienstverlening naar HSV's en leden niet ten goede. We willen alles zoveel mogelijk op één plek presenteren, in een modern jasje.

Krijgt HSVnet extra functies die HSVleden niet heeft?
Ja, denk aan modules als Wedstrijd, tools van Verenigingsadvies, HSV-websites, Ledenenquete, Academie en Communicatie. Daarnaast maakt HSVnet data van de vereniging handig inzichtelijk om trends en ontwikkelingen te kunnen monitoren.

Hoe ziet de planning er de komende tijd uit?
De actuele planning vind je op deze webpagina onder 'Planning'.

Waarom ontvang ik een e-mail voor een uitnodiging voor een HSVnet op mijn privémailadres?
Je hebt in jouw privémailadres een uitnodiging ontvangen om een account aan te maken in HSVnet. Dit betreft een strikt persoonlijk account. Jouw account is gekoppeld aan een rol of rollen die je vervult bij een of meerdere sportvisorganisaties.

Waarom ontvang ik een e-mail voor een uitnodiging voor een HSVnet op mijn privémailadres?
Je hebt in jouw privémailadres een uitnodiging ontvangen om een account aan te maken in HSVnet. Dit betreft een strikt persoonlijk account. Jouw account is gekoppeld aan een rol of rollen die je vervult bij een of meerdere sportvisorganisaties.

Zo is iemand secretaris bij een HSV, maar wellicht ook VIScoach of controleur. Aan die rollen zijn (straks) specifieke rechten gekoppeld die het mogelijk maken om in HSVnet de werkzaamheden die aan die rol verbonden zijn op georganiseerde wijze uit te voeren. Deze rollen worden aan één account gekoppeld.

Hiermee voorkomen we dat wij verschillende profielen met persoonsgegevens van eenzelfde persoon opslaan. Dit betekent meermaals opslaan van persoonsgegevens en dat is onwenselijk vanuit persoonsgegevensbescherming. Ook minimaliseren hiermee wij de hoeveelheid persoonsgegevens die wij van onze leden opslaan. Met één account is het voor personen ook duidelijker welke persoonsgegevens wij van hen verwerken.

Veel verenigingsmailadressen worden door meerdere personen gebruikt. Soms hebben deze verschillende personen tegelijkertijd toegang tot het e-mailadres en kan een ex-functionaris alsnog inloggen en persoonsgegevens inzien zonder dat daar controle op is. Dat willen we tegen gaan met het oog op privacy en gegevensbescherming. En ook het risico dat ergens verloren persoonsgegevens opgeslagen staan is daarmee geminimaliseerd.

Omdat het account strikt persoonlijk is, ontvangt de persoon de uitnodiging van HSVnet op het privémailadres zoals bekend is in de ledenadministratie van SVN. Met dit eenduidige account logt de persoon in in de webapplicatie (HSVnet) als functionaris van een HSV, en kan de persoon ook voor persoonlijk gebruik inloggen op MijnSportvisserij en andere website integraties zoals het inschrijven voor wedstrijden.

In HSVnet wordt nadrukkelijk onderscheid gemaakt tussen persoonlijke gegevens en gegevens die gekoppeld zijn aan een rol van een persoon bij een sportvisorganisatie. Dat betekent dat je op jouw privémailadres berichtgeving ontvangt die aan jou als persoon gericht is. Bij HSVnet gaat dat om persoon gerelateerde informatie. Bijvoorbeeld de uitnodiging voor het instellen van een account, het herstellen van een wachtwoord, bevestiging van een nieuwe nachtvistoestemming of deelname aan wedstrijden, opleiding en enquêtes.

Het betekent ook dat berichtgeving die straks aan jouw rol bij een sportvisorganisatie gericht is, wordt toegezonden aan het e-mailadres wat je daarvoor in HSVnet hebt opgegeven. Je hoeft zich dus geen zorgen te maken dat er hierdoor over verenigingszaken op jouw persoonlijke e-mailadres worden gecorrespondeerd.

Kortom, jouw privé-mailadres wordt naast het instellen van het HSVnet-account verder uitsluiteind gebruikt om met jou te corresponderen over zaken die jou aangaan als persoon en als sportvisser. Een in HSVnet opgegeven e-mailadres wordt straks gebruikt om met je te corresponderen over zaken die je aangaan in jouw rol als functionaris van de HSV.

Het lukt mij niet om iemand toegang te verlenen tot HSVnet, hoe kan dit? (toegevoegd op 25-4-2025)
Als het na het nauwkeurig volgen van de instructies in de kennisbank van HSVnet nog steeds niet lukt, ligt dat niet aan jou. Het kan zijn dat je de persoon in kwestie niet kunt vinden of dat je na het selecteren van de persoon en de juiste rol niet kunt opslaan. Dan heb je waarschijnlijk last van een bekende systeemfout. We werken op dit moment aan een oplossing. Totdat deze systeemfout is opgelost, kun je een e-mail sturen naar support@sportvisserijnederland.nl waarin je de naam van de persoon, het VISpasnummer en de rol die je wilt toekennen vermeldt. Zij zorgen dat de juiste persoon toegang krijgt. Excuses voor het eventuele ongemak.


Hoe kan het dat ik niet veel onderdelen (modules) zie in HSVnet? (toegevoegd op 25-4-2025)
Dat heeft twee redenen:
1). HSVnet wordt stap voor stap ingevoerd waardoor niet alle functies in één keer beschikbaar zijn. Rondom de zomer 2025 verwachten we dat alle geplande modules beschikbaar zijn (inclusief de ledenadministratie); en
2) wat je ziet en kunt in HSVnet is afhankelijk van de rol en bijhorende rechten die aan jou zijn toegekend. Deze zijn passend bij de functie die je bekleed binnen een HSV. Alleen beheerders van HSV's kunnen alle actieve modules zien en gebruiken.

Ik ben beheerder maar zie mijzelf niet als beheerder terug in Gebruikersbeheer. Klopt dat? (toegevoegd op 25-4-2025)
Ja, dit klopt. Als je zelf als beheerder bent ingelogd in HSVnet, dan zie je jezelf niet als beheerder in Gebruikersbeheer.

Is HSVnet beveiligd en AVG-proof?
HSVnet is AVG proof en de beveiliging voldoet aan de modernste standaarden. Wachtwoorden worden niet opgeslagen en zijn versleuteld. Alle persoonsgegevens zijn beschermd volgens de Europese richtlijnen. De webapplicatie voor bondsmedewerkers, federaties en vrijwilligers van verenigingen maakt gebruik van 2-factor authenticatie waarmee persoonsgegevens extra beveiligd zijn.

Welke informatie ziet de SVN?
Sportvisserij Nederland heeft haar eigen login binnen HSVnet, en ziet die informatie van de verenigingen en leden waarvan is afgesproken dat ze die mogen zien. Wat zij mogen zien en verwerken is vastgelegd in de eigen privacyverklaring. Deze is de website van Sportvisserij Nederland terug te vinden.

Moet ik er een verwerkingsovereenkomst sluiten?
Voor het gebruik van het platform is het voor u als vereniging niet nodig om een verwerkingsovereenkomst te sluiten. Als HSV ziet u alleen de informatie van de eigen vereniging. Het is wel goed om na te denken of je als HSV een eigen privacyverklaring van toepassing wilt verklaren. Daarin beschrijf je waarvoor de persoonsgegevens van eigen leden voor worden verwerkt.

Vanaf wanneer zal dit systeem live gaan?
We gaan niet in één keer over. HSVnet wordt gefaseerd geïmplementeerd. Op de subpagina Planning lees je meer over wanneer wat gelanceerd wordt.

Wie ontwikkelt HSVnet?
Sportvisserij Nederland werkt hiervoor samen met FOYS (Focus On Your Sport). Zij bouwen HSVnet. FOYS is leverancier van vergelijkbare platforms bij veel meer sportbonden. Hun softwarepakket is gestandaardiseerd en een uitstekende basis voor functionaliteiten die wij wensen. We profiteren van een centrale doorontwikkeling o.b.v. collectieve feedback van gebruikers van alle sportbonden samen. Tegelijkertijd zijn we ons er van bewust dat het geen maatwerk meer is zoals we gewend waren. Dus we zullen hier en daar concessies moeten doen.

Wordt er bij de overgang naar HSVnet rekening gehouden met bijvoorbeeld de zomervakantie? Dit lijkt me geen handig moment om over te gaan.
We proberen hier zeker rekening mee te houden. Wij vinden het ook niet handig om in de vakantieperiode over te gaan vanwege vakanties van betrokkenen.

Hoe zorgen jullie ervoor dat deze grote veranderingen zo min mogelijk impact hebben op de verenigingen en hun vrijwilligers?
Per module komt er een introductie, bestaande uit webinar(s), nieuwsberichten en de mogelijkheid om vragen te stellen via een webinar en/of de e-mail. De exacte invulling van de grote livegang wordt nog op dit moment uitgewerkt.

Heeft het samengaan van organisaties invloed op het gebruik van HSVnet?
Nee, het moet juist het samengaan faciliteren. Met HSVnet anticiperen we al zoveel als mogelijk op de transitie naar één landelijke sportvisserij organisatie.

Wordt de presentatie van het webinar beschikbaar gesteld aan de verenigingen?
Van elk webinar worden zowel een opname als de presentatie gedeeld op de projectpagina. Deze kan iedereen enkele dagen later terugkijken of raadplegen.

Zijn er verschillende autorisaties voor de onderdelen?
Ja, wat een persoon kan in HSVnet is afhankelijk van zijn of haar functie binnen de organisatie waarin hij of zij werkt (HSV, Sportvisserij Nederland of anders).

Zit er een limiet aan het aantal bestuursleden dat mag inloggen op HSVnet?
Nee, maar we adviseren met klem om het aantal beheerders te beperken tot het dagelijks bestuur. Verder hebben de functionarissen toegang nodig tot HSVnet met de rechten die passen bij hun functie binnen de HSV.

Als de voorzitter, secretaris en penningmeester beheerder zijn, kunnen zij dan andere vrijwilligers toegang geven. Hebben die dezelfde rechten of zijn er beperkingen?
Ja, het dagelijks bestuurder wordt beheerder en kan iemand anders toegang geven. Wat, een persoon kan in HSVnet is afhankelijk van zijn of haar functie binnen de organisatie waarin hij of zij werkt (HSV, Sportvisserij Nederland of anders). Hiervoor worden in HSVnet verschillende rollen aangemaakt waaruit een bestuurder kan kiezen als hij of zij een persoon toegang verleent namens een HSV.

Ik gebruik HSV Leden vaak op mijn telefoon. Is het beheersysteem straks ook goed te gebruiken op een klein scherm of via een app?
HSVnet is met de telefoon te gebruiken, echter adviseren we het platform te gebruiken op de laptop/pc omdat deze daar het meest gebruiksvriendelijk is / het beste werkt.

3. Communicatie

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe updates?
Op deze webpagina vind je onder het kopje Nieuws de meest actuele berichten. Als je daar regelmatig kijkt, mis je niets. Bij belangrijke gebeurtenissen informeren we je via kanalen zoals de HSV-nieuwsbrief of per e-mail.

Wanneer krijg ik meer informatie over de overgang van HSV Leden 2015 naar HSVnet?
Ruim voordat de ledenadministratie overgaat van HSV Leden naar HSVnet, krijg je meer informatie zodat je je goed kunt voorbereiden. Omdat we nog niet precies weten wanneer we overstappen, kunnen we nu nog geen datum communiceren.

Ik heb onlangs een vraag gestuurd via Support, maar nog geen antwoord ontvangen. Hoe kan dat?
Dat kan kloppen. We ontvangen op dit moment veel vragen die we zorgvuldig willen beantwoorden. Daar zijn meerdere mensen uit onze organisatie en daarbuiten bij betrokken. Dit vraagt afstemming en kan wat meer tijd kosten dan je van ons gewend bent. We rekenen op je begrip.

Ik krijg een e-mail van FOYS Support en niet van support@sportvisserijnederland.nl terwijl ik daar mijn vraag heb ingediend. Klopt dat?
Ja, dat kan kloppen. FOYS is het bedrijf dat voor ons HSVnet ontwikkelt. Sommige vragen zijn dusdanig technisch dat FOYS deze vragen beter kan beantwoorden dan Sportvisserij Nederland. Daarnaast is het sneller als zij direct met de melder contact kunnen leggen. De afzender en het e-mail van FOYS Support (support@focusonyoursport.nl) zijn dus veilig.

Kan ik het webinar van 30 januari 2025 terugkijken?
Ja, deze is opgenomen en kun je hier terugkijken.

Als er pilotverenigingen gezocht worden voor de datamigratie, willen wij graag meewerken.
Er is klankbordgroep van HSV's opgezet waarvoor men zich kon aanmelden. Deze HSV's helpen mee in de ontwikkeling van HSVnet. Denk aan testen en oefenen om er mee te werken. Er zijn ook HSV's die deelnemen aan de pilot voor de HSV-websites. De reacties van de klankbord-/pilotverenigingen worden meegenomen in het ontwikkeltraject van HSVnet. Zo maken we samen HSVnet tot een succes. Dank voor jullie interesse en stuur ons vooral een e-mail.

Hoe denken jullie de HSV-leden te bereiken met deze wijzigingen?
Voor de implementatie wordt een plan gemaakt waarin we op verschillende manieren HSV's gaan informeren en helpen wegwijs te worden in HSVnet. Denk hierbij aan live bijeenkomsten, webinars, (korte) instructiefilmpjes, handleidingen. We horen graag suggesties die ons helpen jullie hierin zo goed als mogelijk.


4. Ledenadminstratie

Wat zijn de kosten voor een vereniging om het nieuwe administratiesysteem HSVnet te gebruiken?
Net als bij HSV Leden 2015 is het gebruik van de ledenadministratie in HSVnet gratis.

Biedt HSVnet dezelfde functionaliteiten als HSV Leden?
Ja, maar HSVnet biedt ook extra functies en mogelijkheden. Dat maakt het platform toekomstgerichter.

Moet ik nu in zowel HSVnet als HSV Leden 2015 dezelfde aanpassingen doorvoeren?
In de zomer van 2024 zijn de voorbereidingen voor HSVnet gestart. Naast de inrichting van het platform is de datamigratie vanuit HSV Leden naar HSVnet een belangrijk onderdeel. Deze migratie is inmiddels succesvol afgerond. Dit betekent dat de data die nu in HSV Leden staat, ook in HSVnet staat. Tot aan de livegang van de ledenadministratie blijft HSV Leden leidend, en daar voer je wijzigingen door. Alles met betrekking tot de ledenadministratie (VISdocumenten) en facturatie verloopt tot die tijd via HSV Leden. Tot de livegang synchroniseert HSV Leden dagelijks met HSVnet. Je kunt dus nog geen aanpassingen doen of VISdocumenten inzien in HSVnet, om verwarring te voorkomen. Na de livegang wordt HSV Leden uitgeschakeld (tijdelijk alleen leesrechten) en gebeurt dit alles in HSVnet.

Ik wil een account aanmaken in HSVnet maar ontvang geen e-mail op het door mij te gebruiken e-mailadres (toegevoegd op 25-4-2025)
Mogelijk is jouw e-mailadres in onze administratie verouderd. Je kunt dit laten wijzigen via ledenadministratie@vispas.nl. Zij passen het aan in HSV Leden en daarna volgt automatisch aanpassing in HSVnet. Daarna kunnen we je opnieuw uitnodigen. Stuur daarvoor een verzoek naar support@sportvisserijnederland.nl

Biedt HSVnet ook de mogelijkheid om zelf de boekhouding te doen?
Nee, HSVnet kent geen geïntegreerde boekhouding. We sluiten niet uit dat dat er in de toekomst een real-time koppeling komt met diverse boekhoudsystemen. De kosten voor het externe boekhoudsysteem zijn afhankelijk van de keuze van de vereniging.

Wat als onze HSV niet meegaat met dit pakket?
HSV Leden is niet verplicht voor verenigingen, hetzelfde geldt voor HSVnet. Wel is het zo dat HSVnet gekoppeld wordt aan de MijnSportvisserij en de VISplanner waardoor HSVnet essentieel voor verenigingen is om te gebruiken. Niet alleen komen hier de nieuwe leden in, maar daarnaast zijn opzeggingen en andere wijzigingen zichtbaar die sportvissers hebben doorgegeven. HSVnet willen wij dusdanig verenigingsvriendelijk maken zodat alle verenigingen er graag gebruik van willen maken.

Kunnen we in HSVnet zelf de tekst van onze gepachte viswateren in de VISplanner-app aanpassen?
De Gezamenlijke Lijst van Nederlandse VISwateren + Aanvulling vormen de basis van de schriftelijke toestemming. De VISplanner is een digitale vorm van deze lijsten en dient altijd gelijk te zijn aan de lijsten. Sportvisserij Nederland geeft geplande periodieke wijzigingen door zodat er geen verschillen ontstaan tussen beide vormen. Vanwege de juridische status zullen wijzigingen altijd lopen via Sportvisserij Nederland/ Federaties.

Kunnen we vanuit HSVnet mailings naar leden versturen en wordt het uitschrijven van nieuwsbrieven geregistreerd?
HSVnet zal uitgebreidere functionaliteit krijgen waarmee nieuwsberichten en nieuwsbrieven naar leden verstuur worden.

Komt er een berichten-inboxfunctie, zodat leden ons makkelijker kunnen benaderen?
Het is een wens om meer interactie met leden te faciliteren in de toekomst. Niet alleen via de nieuwe Mijnomgeving in combincatie met HSVnet, maar ook via de VISplanner als er bepaalde zaken omtrent het VISwater spelen. Vooralsnog is deze functie niet opgenomen in HSVnet. Dit zal nog per e-mail moeten gebeuren.

Wordt het abonnement van VISblad gekoppeld aan HSVnet, zodat het automatisch stopt als leden opzeggen?
Op dit moment is de VISpas het lidmaatschapsbewijs van de hengelsportvereniging én Sportvisserij Nederland. Het VISblad is daarentegen een abonnement en niet direct gekoppeld aan een lidmaatschap. Dit hoort apart opgezegd te worden. Dit wordt vooralsnog niet geregeld via HSVnet. We onderzoeken wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij overlijden zowel lidmaatschap als abonnementworden stopgezet.

Verdwijnt HSV Leden zoals het nu bestaat?
Ja, de functies van HSV Leden 2015 worden opgenomen in HSVnet. Zodra deze module is overgezet en naar wens functioneert, wordt HSVnet operationeel en wordt HSV Leden uitgeschakeld.

Vervalt www.mijnsportvisserij.nl ook? Wordt dit platform dan ook voor leden?
De url en naam blijft bestaan, wel zal het platform andere functionaliteit krijgen dan voorheen en gekoppeld worden aan HSVnet. Het wordt bijvoorbeeld gebruiksvriendelijker qua inloggen en het wijzigen van een e-mailadres door sportvissers zelf.

Worden de verenigingseigen vergunningen, zoals bootleden of nachtvergunningen, uit HSV Leden overgezet naar het nieuwe systeem?
HSV Leden bevat veel functionaliteit en is gedurende de jaren gegroeid tot een efficient en gebruiksvriendelijk ledenadministratiepakket. HSVnet zal niet alleen deze functionaliteit van HSV Leden bevatten, maar kan nog veel meer voor de verenigingen. Zowel de data als functionaliteit blijft bestaan.

Kunnen we als vereniging straks zelf de VBL's invoeren of blijft dat centraal geregeld?
De meeste leden schrijven zich op dit moment in via www.vispas.nl , daarnaast zijn er ongeveer 30.000 papieren aanvragen per jaar. Bij een papieren aanvraag gaan wij ervan uit dat de contributie betaald is bij het verkooppunt. Het is de bedoeling om de papieren inschrijvingen stapsgewijs te gaan digitaliseren. Een van de stappen is het faciliteren van aanvragen door de vereniging, dan wel een sportvisser die zijn 'Aanvraag Definitief Lidmaatschap' in de MijnOmgeving kan activeren.

Is er een overlap in de overgang van HSV Leden naar HSVnet, zodat we indien nodig nog even kunnen terugvallen op HSV Leden?
De overgang van HSV Leden naar HSVnet is een grote gebeurtenis. In de testperiode gaan wij uiteraard goed kijken of alle functionaliteit naar behoren werkt. Pas als alles goed getest is en werkt gaan wij overstappen.
Nadat wij zijn overgegaan, blijft HSV Leden een korte periode actief in leesmodus zodat de vereniging en Sportvisserij Nederland zaken kan controleren. Mutaties worden dan echter verwerkt in HSVnet en zijn niet meer zichtbaar in HSV Leden.

Kunnen we het aantal jaren lidmaatschap van de vereniging manueel invoeren om jubilarissen bij te houden?
HSV Leden bevat veel functionaliteit en is gedurende de jaren gegroeid tot een efficient en gebruiksvriendelijk ledenadministratiepakket. HSVnet zal niet alleen deze functionaliteit van HSV Leden bevatten, maar kan nog veel meer voor de verenigingen. Zowel de data als functionaliteit blijft bestaan. Dit is nu mogelijk via het veld 'lid sinds' en straks op dezelfde of vergelijkbare wijze.

Wat doet SVN als er via HSVnet na de opzegtermijn alsnog wordt opgezegd via mijnsportvisserij.nl?
HSV Leden bevat veel functionaliteit en is gedurende de jaren gegroeid tot een efficient en gebruiksvriendelijk ledenadministratiepakket. Het opzeggen van een lidmaatschap dient voor 1 oktober te gebeuren, na deze datum is het voor de sportvisser uitsluitend mogelijk om zijn lidmaatschap op te zeggen per einde van het jaar.

Kunnen we bijvoorbeeld tegoedbonnen (zoals de Gelrepas in Arnhem) koppelen aan de contributie van leden?
HSV Leden bevat veel functionaliteit en is gedurende de jaren gegroeid tot een efficient en gebruiksvriendelijk ledenadministratiepakket. HSVnet zal niet alleen deze functionaliteit van HSV Leden bevatten, maar kan nog veel meer voor de verenigingen. Zowel de data als functionaliteit blijft bestaan.

Wordt het eenvoudiger om donateurs te registreren in het nieuwe systeem?
De VISpas is het lidmaatschapsbewijs van een hengelsportvereniging en Sportvisserij Nederland. Een aangesloten hengelsportvereniging is verplicht om de VISpas te verstrekken richting de leden. Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel: dag-weekvergunning, gemeentevergunning en online jeugdvergunning. Als er sponsoren zijn, die de vereniging geld geven zonder zelf te vissen, dan kunnen deze op dezelfde methodiek ingevoerd worden als in HSV Leden. Nieuwe leden voor de (jeugd)VISpas kunnen ingeschreven worden via www.vispas.nl, dan wel een papieren inschrijfformulier(Aanvraag Definitief Lidmaatschap).

Wij gebruiken onze eigen ledenadministratie en krijgen nu binnen HSV Leden een mail bij wijzigingen. Hoe werkt dat binnen HSVnet?
HSV Leden bevat veel functionaliteit en is gedurende de jaren gegroeid tot een efficient en gebruiksvriendelijk ledenadministratiepakket. HSVnet zal niet alleen deze functionaliteit van HSV Leden bevatten, maar kan nog veel meer voor de verenigingen. Zowel de data als functionaliteit blijft bestaan.

Wordt het registratiesysteem voor controleurs van Sportvisserij Nederland ook in HSVnet opgenomen?
Op dit moment heeft Sportvisserij Nederland diverse apps lopen, bijvoorbeeld VISmaat/de VISplanner en de Vrijwillgers app. In die laatste is ook de functie voor controleurs opgenomen. Deze app wordt vooralsnog niet gekoppeld aan HSVnet. Op de korte termijn blijft deze werkwijze hetzelfde, voor de langere termijn onderzoeken we welke app's geintegreerd kunnen worden in één gezamenlijke app en eventueel een koppeling met HSVnet.

In HSVnet zie ik andere informatie over mijn HSV dan ik verwacht had. Denk aan aantal leden, met of zonder ledenservice, lidmaatschappen. Hoe kan dat?
We zijn op moment nog volop bezig de inrichting van HSVnet en de datamigratie. Dat betekent dat nog niet alles op z'n plek of juist vermeld staat in HSVnet. Zo staan alle leden erin maar moeten zij allemaal goed worden gekoppeld aan HSV’s (deels al gebeurd, en deels nog te doen – dat verklaart dat je als bestuurder mogelijk een deel van je leden wel en niet ziet). Ook zien we dat lidmaatschappen van leden nog niet allemaal goed vermeld staan. Dat gaat stap voor stap en verklaart omissies. Dus graag nog even geduld.
Kijk voor juiste en accurate info alsjeblieft in HSV Leden. Dat is ook waar vooralsnog de wijzigingen in de administratie moeten worden doorgevoerd. Bij de livegang HSVnet module Ledenadministratie moet voorgaande allemaal zijn opgelost!


5. HSV-websites

Wat zijn de kosten voor een website via HSVnet?
Op dit moment maken zo'n 200+ verenigingen gratis gebruik van de website mijnhengelsportvereniging.nl. Als het aantal verenigingen min of meer gelijk blijft, blijft dit een gratis dienst.

Wat gebeurt er met de oude website ###.mijnhengelsportvereniging.nl?
Deze wordt uitgeschakeld zodra de nieuwe website online is.

Hebben we als HSV invloed op wanneer de oude website wordt uitgeschakeld?
Ja, dit gebeurt in afstemming met de vereniging. Zodra jullie laten weten dat jullie nieuwe website klaar is, laten wij de oude website uitschakelen.

Hoe werkt het met bestaande domein?
'Houdt rekening met je domein (dus schakel alleen de website uit!)
1. Stap je over van Mijnhengelsportvereniging.nl? Dan wordt je domeinnaam automatisch hetzelfde als voorheen, al wordt het deel ‘mijnhengelsportvereniging’ vervangen door ‘mijnhsv’.
2. Heb je daarnaast al een ‘eigen’ URL die doorverwijst naar je huidige URL? Dan moet je die via je provider naar de nieuwe URL laten verwijzen. In de handleiding van het CMS lees je hoe. Die handleiding ontvang je zodra je aan de slag kan.

Kan je via website straks betalen voor lidmaatschappen?
Aan deze optie wordt nog gewerkt. Deze is nu nog niet beschikbaar maar komt dit jaar nog wel beschikbaar komen.

Wordt het mogelijk om een dagvergunning aan te schaffen via de website?
We handhaven dezelfde werkwijze als nu. Het wordt mogelijk gemaakt om een VISpas van een HSV te bestellen en online te betalen.

Linkjes op website: komt er ook een mogelijkheid om naast Facebook ook een Instagram link op te nemen?
Dat kan nu nog niet en is ook nog niet gepland. Wij hebben deze wens doorgegeven aan de ontwikkelaars.

Ik heb een afbeelding ingevoegd, maar ik zie deze nog niet na publicatie?
Het duurt soms even (maximaal een kwartier) voordat bepaalde wijzigingen zichtbaar zijn op de website.

Waar vind ik in de handleiding een toelichting op gebruik van formulieren in de CMS omgeving?
Het gebruik van formulieren is in het CMS een onderdeel voor de wat gevorderde webmaster en is beschreven in hoofdstuk 7 van de handleiding (versie 20 juni 2025).

Is een concept pagina ook direct te traceren via google? Die wil ik eigenlijk 'achter schermen houden'.
Zodra je op publiceren hebt geklikt is de pagina die je hebt gemaakt openbaar en te vinden via zoekmachines.

Wij willen e-mailadressen voor onze functionarissen in het domein van de website, kan dat?
Nee, dat moet een HSV zelf regelen (onderbrengen bij een mailprovider). We onderzoeken momenteel hoe HSV's dit het beste kunnen regelen.

We willen ons archief met foto's opschonen, is daar een tool voor beschikbaar?
Nee, daar zijn wij niet bekend mee. Gebruik je website niet als digitaal archief, maar gebruik hiervoor een Cloud omgeving als One Drive, Dropbox of Google Drive.

We hebben in onze huidige website een foto archief. Wordt die automatisch overgezet?
Nee, alleen foto's die zijn geplaatst op een pagina die wordt overgezet naar de nieuwe website, gaan mee. Je kunt foto's van de oude website handmatig downloaden uit het oude CMS voordat dit offline gaat.

Blijven de nieuwe HSV-websites via dezelfde URL te benaderen na de migratie naar HSVnet?
Ja, de oude URL wordt doorgelinkt naar de nieuwe. Wel wordt mijnhengelsportvereniging.nl vervanger door mijnhsv.nl, deze wordt dus korter. Eigen domeinnamen kunnen ook worden gebruikt.

Wat gebeurt er met oude berichten op onze site? Blijven die bewaard of moeten we die handmatig overzetten?
We adviseren om oudere berichten niet mee te nemen naar de nieuwe website. Een website is geen digitaal archief, maar geeft actuele en toekomstgerichte informatie. Indien een vereniging veel relevante content van de oude website toch wil migreren, kan hierbij ondersteuining worden geboden.

Kunnen we de nieuwe websites ook in andere talen (bijvoorbeeld Duits of Pools) inrichten?
Dit is niet geautomatiseerd. We adviseren een verwijzing naar Fishing in Holland voor de algemene VISpas informatie. Aanvullende HSV info kan de HSV zelf toevoegen.

Verdwijnt http://now.mijnhengelsportvereniging.nl voor het beheer van de verenigingssite?
Ja, het huidige beheersysteem is sterk verouderd en wordt verwijderd zodra alle deelnemende HSV's naar het nieuwe CMS (in HSVnet) zijn overgezet.

Kunnen verenigingen hun eigen wedstrijdkalender op hun Verenigingswebsite plaatsen?
Ja, al dan niet gecombineerd met andere wedstrijden.

Kunnen verenigingen zelf bepalen wie de beheerder wordt?
Ja, dat bepaalt de HSV zelf.

Kan er een functie ‘webmaster’ worden toegevoegd in het systeem?
Ja, elke functie binnen een HSV krijgt in HSVnet een aparte rol met bijpassende rechten. Het dagelijks bestuur van de HSV kan personen toegang geven en die rol toekennen, zoals die van webmaster voor het websitebeheer.

6.  Wedstrijden

Kan of moet een hengelsportvereniging ook ScoreFishing app gebruiken?
Een vereniging kan gebruik maken van deze app maar dat hoeft niet. Indien een vereniging deze app wenst te gebruiken moet zij die zelf bekostigen.

Wie behandelt mijn aanvraag en tot wie kan ik mij richten bij vragen over mijn wedstrijdwater?
De visrechthebbende is verantwoordelijk voor het beoordelen van de aanvragen. Dit is bijna altijd de federatie waarin het viswater ligt. De medewerkers van de federatie kunnen je uitleg geven. Bijvoorbeeld over de reden van afkeuren maar kunnen ook met je meekijken naar een oplossing als je aanvraag is afgekeurd.

Wat verandert er als de federaties straks geen goedkeuring meer geven?
In de huidige plannen van de transitie naar één sportvisserij organisatie is opgenomen dat federaties onderdeel worden van Sportvisserij Nederland (onder een nieuwe naam). Federaties worden dan regio's. De werkzaamheden worden straks opnieuw verdeeld in de nieuwe organisatie. Het is nog niet precies bekend hoe dat straks gaat. Hierover volgt later meer informatie.

Als de federatie verantwoordelijk is, waarom ontvang ik dan een e-mail vanuit Sportvisserij Nederland?
De module Wedstrijden is onderdeel van HSVnet. Dit platform anticipeert op de transitie naar één sportvisserij organisatie in 2026. Aangezien de federaties dan onderdeel uitmaken van die nieuwe organisatie, wordt er nu als Sportvisserij Nederland gecommuniceerd.

Waarom wordt mijn wedstrijd afgewezen terwijl er voldoende stekken zijn op het betreffende viswater?
De reden kan verschillend zijn. De visrechthebbende (in deze vrijwel altijd de federatie) is verantwoordelijk voor het beoordelen van de aanvragen. Neem bij een afkeuring gerust contact op met de betreffende visrechthebbende (meestal de federatie). Zij kunnen je uitleg geven over de reden en eventueel met je meekijken naar een oplossing. Soms is het mogelijk de stekken op te delen, dat kan dan in overleg met federatie en andere wedstrijdorganisator

Waar meld ik technische problemen die ik ervaar in de module Wedstrijden?
Als het antwoord niet op deze supportpagina van HSVnet staat, stuuur dan een e-mail naar: support@sportvisserijnederland.nl waar nodig nemen zij contact op met de ontwikkelaar.

Kan op hetzelfde water door meerdere verenigingen op dezelfde dag worden gevist?
In overleg is er veel mogelijk. Mits het water in HSVnet is opgedeeld in losse stekblokken en je niet dezelfde stekken reserveert of als de wedstrijden qua tijden niet overlappen, kan je dit aanvragen in HSVnet. We adviseren om vooraf de visrechthebbende (meestal de federatie) hiervoor de benaderen en dit af te stemmen. Neem ook contact op als er al een reservering staat maar niet alle plekken nodig lijken te zijn.

De tijden van mijn aangemaakte wedstrijd komen niet overeen met de tijden in de wedstrijdkalender. Hoe kan dat?
Dat kan soms gebeuren. Controleer of de tijden van je wedstrijdrondes overeenkomen met de tijden van de viswaterreservering. Zijn deze verschillend ingesteld, dan kan dat het verschil verklaren. Mocht het probleem zich voordoen, richt je dan tot de visrechthebbende (meestal de federatie) voor nadere afstemming.

Ik ben niet gemachtigd om een wedstrijd toe te voegen. Wat kan ik doen?
Soms helpt het om eerst uit te loggen en opnieuw in te loggen. Helpt dat niet? Wis dan de browsegeschiedenis (cache) van de webpagina (via instellingen). Blijft het probleem zich voordoen? Neem dan gerust weer contact met ons op. We schakelen dan de hulp in van onze ontwikkelaar.

Kunnen wij als HSV onze wedstrijden in HSVnet zetten en komen die dan op de nationale kalender?
Ja, je kunt dat zelf in HSVnet aangeven.

Worden de aangevraagde wedstrijden in VWRP overgezet?
Alle wedstrijden die voor 3 februari 2025 zijn goedgekeurd in VWRP, zijn overgezet naar HSVnet.

Kun je wedstrijden aanvragen op je eigen wateren, zodat de aanvrager een wedstrijdvergunning krijgt en dit allemaal op één plek staat via HSVnet?
Daar worden nu de eerste stappen in gezet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een HSV (als visrechthebbende) viswater in HSVnet heeft staan. Organisatoren kunnen dat wedstrijdwater dan aanvragen en de betreffennde HSV kan het vervolgens beoordelen.

7. Financiën

Is het gebruik van HSVnet gratis en in hoeverre moet een HSV voor functies of opties betalen?
Het gebruik van HSVnet is gratis. Dat blijft voor de basisfunctionaliteit ook het geval. Het kan zijn dat er in de toekomst betaalde extra functies worden toegevoegd. Als hier sprake van is, dan volgt daar nadere informatie over en kunt u kiezen of u hier wel of niet gebruik van maakt.

8. MijnSportvisserij

Als de digitale VISpas niet werkt, hoe kunnen leden zich dan legitimeren?
Sportvissers kunnen gebruik maken van de digitale VISpas zoals nu (in beperkte vorm) in de VISplanner app is geborgd. Tot en met 2026 wordt voor iedereen ook een fysieke pas uitgeleverd. Daarna is deze optioneel tegen meerprijs aan te vragen.
De VISplanner app wordt in 2026 uitgebreid tot volwaardige digitale VISpas. Daarnaast adviseren we rekening met internetproblematiek, bijvoorbeeld door het op te slaan als bestand op jouw telefoon. Op basis van de identificatieplicht behoren sportvissers zich met een ID te kunnen identificeren. We geven controlerende instanties functionaliteit waarmee ze kunnen inzien of iemand een geldige (digitale) VISpas heeft.


Staat jouw vraag er niet bij?

Neem dan contact met ons op via support@sportvisserijnederland.nl. In HSVnet vind je daarnaast een Kennisbank met aanvullende informatie en handleidingen. Let op: de inhoud van deze Kennisbank is afgestemd op jouw rol binnen de vereniging.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.