Sportvistoerisme naar Nederland

Nederland is een populaire visbestemming voor buitenlandse sportvissers en voor Nederlanders zelf. Het aantal sportvistoeristen naar Nederland groeit sinds 2016 in rap tempo. Het aantal buitenlandse leden (VISpashouders) is van 2016 (41.620) naar 2019 (67.779) met maar liefst 62,9% toegenomen.

Deze harde groei valt te verklaren door het gunstige 'sportvisklimaat' van Nederland (laagdrempelig visdocumentenstelsel, veel en goed viswater), de lancering van het meertalige online platform www.fishinginholland.nl en de algemene trend in de toename van toerisme naar Nederland.



Vooral Duitse sportvistoeristen


Duitse sportvissers vormen veruit de grootste groep buitenlanders die naar Nederland komen om te vissen. In 2019 vormden zij met 54.262 VISpashouders ruim 80% van de geregistreerde sportvistoeristen. Duitsers vormen ook de snelst groeiende groep sportvistoeristen: in 2015 waren er nog 27.771 Duitse VISpashouders. Dit aantal is in vier jaar tijd dus haast verdubbeld.

De tweede grote groep sportvistoeristen zijn Belgische sportvissers: hun aantal is al jaren licht stijgende en in 2019 in totaal 9.994 Belgische VISpashouders.

Meer dan 100.000 buitenlanders


Het werkelijke aantal sportvistoeristen dat jaarlijks Nederland bezoekt, is echter aanzienlijk hoger dan de bijna 68.000 buitenlandse VISpashouders in 2019. Zo is er voor het vissen aan of op zee geen VISdocument vereist, waardoor deze groep niet geregistreerd wordt.

Verder hebben kinderen tot 14 jaar in veel gevallen geen VISpas nodig, zijn er sportvistoeristen die louter de commercile Nederlandse viswateren bezoeken en is er een kleine groep 'zwartvissers'. Sportvisserij Nederland schat daarom in dat het werkelijke aantal buitenlandse sportvistoeristen dat jaarlijks Nederland bezoekt ruim boven de 100.000 ligt.

Sociaal-economische betekenis


Deze groep toeristen doet - al dan niet met het hele gezin - bestedingen die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Te denken valt o.a. aan: de toerisme- en recreatiesector (verblijfsaccommodaties), horeca, lokale middenstand, hengelsportdetailhandel en professionele visgidsen. Sportvistoerisme vormt daarmee een goed voorbeeld van 'duurzaam toerisme', waarbij de lokale ondernemer meeprofiteert.

Naast de buitenlandse sportvistoerist is er ook veel 'binnenlands sportvistoerisme'. Denk hierbij aan Nederlanders die bij het boeken van een weekendje of weekje weg, hun (gezins)vakantie of een speciale vistrip met vismaten hun keuze voor de bestemming en accommodatie in grote mate afstemmen op de sportvismogelijkheden en -faciliteiten.

In totaal gaat het hiermee jaarlijks om honderdduizenden sportvistoeristen in Nederland, goed voor honderden miljoenen euro's aan sociaal-economische betekenis.

Groei aantal buitenlanders in het bezit van de VISpas:
  • 2016: 41.620
  • 2017: 47.433
  • 2018: 54.122
  • 2019: 67.779

Online platform www.fishinginholland.nl


Via het meertalige platform www.fishinginholland.nl en het hieraan gekoppelde toerismeproject maakt Sportvisserij Nederland actief werk het promoten van Nederland in het buitenland. Denk o.a. aan een actieve ‘offline’ campagne via Duitse sportvismagazines zoals Blinker, Rute & Rolle en Fisch & Fang en online campagnes via zoekmachines.



Met elk jaar tientallen publicaties in print en diverse online acties – zoals een advertorial op www.blinker.de en videoprojecten in samenwerking met grote, internationale YouTube-kanalen – wordt vooral in Duitsland een miljoenenbereik gecreëerd. Voorts worden er per jaar vier digitale nieuwsbrieven verstuurd naar zo’n 30.000 Duitse e-mailadressen (VISpashouders en nieuwsbrief-aanmeldingen). 

Via deze nieuwsbrieven wordt een groot deel van de in totaal ruim 50.000 Duitse VISpashouders c.q. leden van aangesloten hengelsportverenigingen op de hoogte gehouden van de belangrijkste sportvisnieuwtjes en actualiteiten in Nederland.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.

Divide