Vraag en antwoord voor hengelsportverenigingen

Let op: je bezoekt op dit moment nog de oude site van Sportvisserij Nederland. De nieuwe site van de Sportvisunie is vanaf begin januari beschikbaar.


De sportvisserij staat aan de vooravond van een grote stap vooruit. Sportvisserij Nederland en zes federaties* bundelen hun krachten in één gezamenlijke organisatie. Ons doel is duidelijk: een effectieve, slagvaardige en betrokken organisatie neerzetten die onze mooie sport beschermt én versterkt. Een krachtige, toekomstbestendige sportvisserij waarin de hengelsportvereniging en de sportvisser centraal staan. *Sportvisserij Fryslân heeft besloten (voorlopig) niet deel te nemen aan de fusie.

Transparant en duidelijk

We begrijpen dat een verandering van dit formaat vragen oproept. Online circuleert soms onjuiste of incomplete informatie. Daarom vind je op deze pagina een helder overzicht van de meest gestelde vragen met duidelijke antwoorden. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Deze informatie is voor hengelsportverenigingen.

Fusie

Waarom willen de federaties en Sportvisserij Nederland fuseren?

De belangrijkste reden voor de fusie is dat we samen een sterke organisatie willen vormen die beter is voorbereid op toekomstige uitdagingen. Sportvissen staat steeds vaker onder druk, bijvoorbeeld door gemeenten en waterschappen die beperkingen willen opleggen of zelfs het vissen willen verbieden. Door als één organisatie op te treden, kunnen we krachtiger reageren en de belangen van sportvissers beter verdedigen – lokaal, regionaal, landelijk én internationaal.

Samenwerken is nu al belangrijk, zoals blijkt in steden als Den Haag, Amersfoort en Arnhem. In deze steden waren er initiatieven van politieke partijen om het sportvissen te beperken of te verbieden. Als we onze kennis en ervaring bundelen, kunnen we sneller en flexibeler inspelen op lokale situaties. Bovendien maakt de fusie de organisatie efficiënter: er zijn minder dubbele taken en er is meer ruimte om hengelsportverenigingen en sportvissers inhoudelijk te ondersteunen.

Een fusie is de beste optie omdat alle organisaties automatisch één nieuwe organisatie worden. Bij andere vormen van samenwerking zouden eigendommen, contracten en andere zaken handmatig moeten worden overgedragen, wat veel tijd en geld kost.


Wat zijn de voordelen van de fusie?

De fusie brengt veel voordelen voor hengelsportverenigingen (HSV’s). Samen vormen we één krachtige organisatie die de belangen van sportvissers beter kan behartigen, zowel lokaal als landelijk. Dit is belangrijk nu sportvissen op sommige plekken onder druk staat. HSV’s krijgen ondersteuning bij gesprekken met lokale overheden, terwijl de organisatie één duidelijke boodschap uitstraalt.

Ook de dienstverlening wordt efficiënter. Taken zoals administratie, ICT en communicatie worden centraal geregeld, waardoor er meer tijd en middelen overblijven om verenigingen inhoudelijk te ondersteunen. HSV’s kunnen beter communiceren met hun leden via het platform HSVnet en de dienstverlening aan de HSV's verbetert door de invoering van een ticketsysteem voor vragen en verzoeken.

Financieel zijn er ook voordelen: verenigingen die viswater delen, krijgen volledige vergoeding van de huursom, betalen minder voor visserijkundige onderzoeken en ontvangen hogere subsidies. Verenigingen die geen water delen kunnen in overleg gebruikmaken van onderdelen van het ondersteuningspakket.

Daarnaast helpt de nieuwe organisatie bij statutenwijzigingen met modelstatuten en een voordelig notaristraject. Handhaving wordt versterkt met meer BOA’s en landelijke controleurs, die landelijk worden aangestuurd. Onderhoud en beheer van viswateren kan via landelijke aannemers worden uitgevoerd, maar verenigingen die dit zelf doen, krijgen een vergoeding.

Regionale ondersteuning blijft behouden. De vertrouwde federaties, die regiokantoren gaan heten, zijn nog steeds het eerste aanspreekpunt, met medewerkers die de lokale situatie goed kennen. Via een democratisch gekozen Ledenraad hebben verenigingen directe invloed op het beleid van de Sportvisunie.

Wanneer gaat de fusie in?

De notaris heeft de fusie eind oktober vastgelegd. Vanaf dat moment zijn de federaties en Sportvisserij Nederland officieel één organisatie. We werken daarna verder aan de inrichting van de nieuwe organisatie. Op 1 januari 2026 zijn de meeste projecten afgerond en zullen we verder gaan als Sportvisunie.

Hoe lang heeft het fusietraject geduurd en welke punten zijn gedurende deze periode in de statuten gewijzigd en waarom?

Tijdens een extra ALV van Sportvisserij Nederland op 7 maart 2024 is het besluit genomen om te komen tot een voorstel voor de fusie tussen de federaties en Sportvisserij Nederland. Op vrijdag 24 oktober 2025 is de fusieakte officieel gepasseerd bij de notaris. Daarmee heeft het gehele proces iets meer dan anderhalf jaar geduurd.
 
De nieuwe statuten zijn pas aan het eind van het fusieproces opgesteld, omdat toen pas duidelijk was welke keuzes waren gemaakt. Denk hierbij aan de nieuwe stemverhouding en de invoering van een ledenraad als vertegenwoordigend orgaan.

Wat is het gevolg van het niet meegaan van Sportvisserij Fryslân?

Na lang overleg heeft Sportvisserij Fryslân helaas aangegeven nu nog niet mee te willen fuseren. De overige federaties en Sportvisserij Nederland blijven in gesprek over een mogelijke samenwerking in de toekomst, maar Sportvisserij Fryslân wordt nu geen onderdeel van de nieuwe organisatie. Hierdoor zal Sportvisserij Fryslân en de bij haar aangesloten verenigingen en sportvissers geen lid zijn van de Sportvisunie, zodra de fusie een feit is.

Wat zijn de belangrijkste argumenten van verenigingen om niet mee te gaan met de fusie? Kunnen deze argumenten weerlegd worden?

Deze vraag zou eigenlijk gesteld moeten worden aan de verenigingen die ervoor hebben gekozen om niet mee te gaan in de fusie. Wel kunnen we een aantal veelgenoemde argumenten toelichten en voorzien van onze reactie:

Al het water moet worden gedeeld via de Gezamenlijke Lijst van VISwateren.
Nee, er is geen algemene verplichting voor HSV's om al hun viswateren te delen. Wel moeten Nederlandse vaarwegen en meren of plassen groter dan 50 hectare worden gedeeld, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn, zoals:
    • De verhuurder of eigenaar geeft geen toestemming
    • Het delen brengt onaanvaardbare risico’s met zich mee (bijvoorbeeld voor veiligheid of imago)
    • Het viswater is ecologisch of juridisch kwetsbaar, waardoor delen grotere risico's met zich meebrengt
Dit betekent concreet dat wateren van beperkte omvang, zoals sloten, vaarten, gemeentewateren, visvijvers etc. niet gedeeld hoeven worden. Wel krijgen verenigingen die hun water inbrengen in de Gezamenlijke Lijst extra voordelen binnen de nieuwe organisatie. Dit doen we zodat sportvissers met één VISpas in zoveel mogelijk water kunnen vissen.

We hebben geen zeggenschap meer over ons eigen water.
Ook dit is onjuist. Verenigingen die hun water delen via de Gezamenlijke Lijst van VISwateren behouden het recht om zelf voorwaarden te stellen aan het gebruik van dat water. De zeggenschap over het eigen viswater blijft dus bij de vereniging zelf.

Er ontstaat concurrentie met ‘droge verenigingen’.
De cijfers laten iets anders zien. Sinds de invoering van de VISpas – inmiddels 18 jaar geleden – is het aantal VISpas-houders met ongeveer 300.000 toegenomen. Zowel verenigingen met eigen water (‘natte’) als zonder eigen water (‘droge’) hebben er in die periode vele leden bij gekregen. Hier zijn geen grote verschillen in.
 
Het gaat ten koste van de zelfstandige vereniging.
Integendeel. Binnen de Sportvisunie krijgen hengelsportverenigingen juist een centrale rol. De lokale vereniging blijft de spil in de sportvisserij: belangrijk voor de binding, het contact met leden en het organiseren van activiteiten. De Sportvisunie ondersteunt verenigingen hierbij met kennis, middelen en advies.
 
Het wordt een centralistische organisatie.
De Sportvisunie wordt één landelijke organisatie, maar géén centrale organisatie. De huidige regiokantoren blijven bestaan en blijven verantwoordelijk voor de regionale binding en ondersteuning met de verenigingen. Zo blijft het contact dichtbij en persoonlijk.

Wat verandert er voor hengelsportverenigingen?

Hengelsportverenigingen zijn straks geen lid meer van een federatie, maar direct van de Sportvisunie. Eenzelfde ontwikkeling heeft bij de meeste sportbonden plaatsgevonden de afgelopen jaren. Door het verdwijnen van de federaties verandert dus de vorm van het lidmaatschap van een HSV.

Hiermee verandert ook de manier waarop verenigingen inspraak hebben. Uitleg over de Ledenraad, lees je bij de volgende vragen.

Bij een nieuwe organisatie horen nieuwe statuten en reglementen. Voor sommige HSV’s is de belangrijkste wijziging dat bepaalde wateren gedeeld moeten worden (lees hier meer over onder Visrechten). Voor sommige verenigingen is dat nieuw, maar vergelijkbare regels bestonden al in andere federaties én in het huishoudelijk reglement van Sportvisserij Nederland.

Andere wijzigingen zijn beperkt van aard. De fusie is vooral bedoeld om de service van de Sportvisunie aan HSV’s te verbeteren, waardoor hopelijk vooral positieve veranderingen merkbaar zijn.

Verdwijnt onze zelfstandigheid en identiteit door de fusie?

Nee, de zelfstandigheid en identiteit van hengelsportverenigingen blijven behouden. HSV’s behouden de zeggenschap over hun eigen visrechten en blijven verantwoordelijk voor hun eigen wateren. Ze kunnen hun eigen (strengere) regels blijven hanteren. Het delen van viswater betekent niet dat visrechten worden overgedragen, het eigendom blijft bij de HSV.

De identiteit van een HSV gaat verder dan alleen viswater. Het omvat ook het organiseren van wedstrijden en andere activiteiten, het beheren van de visstand en het water, de regels die ze hanteren, het betrekken van leden en het uitvoeren van controle en handhaving.

De ondersteuning blijft plaatsvinden vanuit de vertrouwde regiokantoren, met medewerkers die de lokale situatie goed kennen. HSV’s krijgen via kieskringen directe invloed op het beleid van de nieuwe organisatie via vertegenwoordiging in de Ledenraad. Ook blijven verenigingen hun eigen statuten hanteren, met ondersteuning bij eventuele wijzigingen.

Kortom: de fusie versterkt de positie van HSV’s zonder hun zelfstandigheid aan te tasten.

Hebben we straks directe invloed op het beleid?

Ja, hengelsportverenigingen krijgen directe invloed. Op dit moment hebben hengelsportverenigingen alleen invloed op het beleid van hun federatie. Straks krijgen HSV's directe invloed op het beleid van de Sportvisunie. Dit gebeurt via de democratisch gekozen Ledenraad. Deze Ledenraad beslist mee over belangrijke zaken zoals strategie, begrotingen en het jaarplan. Elke kieskring heeft eigen vertegenwoordigers, die door de HSV’s in die regio gekozen worden. Hoe groter een vereniging, hoe zwaarder de stem meeweegt.

De Ledenraad is het hoogste orgaan in de nieuwe organisatie. Zij benoemt ook de Raad van Toezicht en de directeur-bestuurder. Je kan jezelf als bestuurder van een hengelsportvereniging kandidaat stellen voor de Ledenraad. Afgevaardigden moeten minimaal twee keer per jaar contact hebben met de verenigingen in hun kieskring, zodat iedereen gehoord wordt. Zo blijft de invloed van HSV’s stevig gewaarborgd.

Binnen de Sportvisunie staan we ook open voor direct overleg, vragen en suggesties van HSV's. Het is dus niet zo dat alles via de Ledenraad moet gaan.

Bestuurlijke organisatie

a. Effect op de HSV


Blijft de federatie ons aanspreekpunt?

Ja. De federatie blijft het eerste aanspreekpunt voor hengelsportverenigingen, maar krijgt de nieuwe naam 'regiokantoor'. De dienstverlening voor verenigingen en sportvissers blijft plaatsvinden vanuit de vertrouwde locaties, met de bekende gezichten.

Regiomanagers en medewerkers zoals verenigingsadviseurs, BOA’s, belangenbehartigers en adviseurs Vis & Water blijven actief in de regio en bieden ondersteuning op maat.

Kortom: de federaties verdwijnen als zelfstandige organisaties, maar de regionale ondersteuning én het regiokantoor blijven bestaan.

Hoe blijft de nieuwe organisatie betrokken bij onze vereniging?

De betrokkenheid bij HSV’s blijft stevig verankerd. De regiokantoren blijven het eerste aanspreekpunt voor verenigingen. Hier werken regiomanagers, verenigingsadviseurs, BOA’s, belangenbehartigers en adviseurs Vis & Water die de regio goed kennen.

De regiokantoren richten zich op vier kerntaken:
  • Controle & Handhaving
  • Vis & Water
  • Belangenbehartiging
  • Verenigingsondersteuning, Wedstrijden en Jeugd

HSV’s kunnen hier terecht voor:
  • Advies over visstandbeheer
  • Ondersteuning bij jeugdactiviteiten en wedstrijden
  • Controle & handhaving
  • Subsidieaanvragen
  • Communicatie met leden via HSVnet
  • Praktische zaken zoals statutenwijzigingen (inclusief modelstatuten en voordelig notaristraject)

Daarnaast wordt de communicatie versterkt via een centraal ticketsysteem. De regiomanager bewaakt de voortgang en zorgt dat vragen bij de juiste persoon terechtkomen.

Kortom: sterke regionale verankering, praktische ondersteuning en een heldere vraagafhandeling.

Kan een HSV zich aansluiten bij de nieuwe organisatie, als de federatie niet meegaat?

Ja, een hengelsportvereniging die op dit moment lid is van Sportvisserij Fryslân of geen lid is van een aangesloten federatie kan zich aansluiten bij de nieuwe organisatie. Na de fusie kunnen zij zich als “nieuw” lid aanmelden. Aanmelding dient schriftelijk of digitaal te geschieden bij de Sportvisunie gericht aan de Directeur-Bestuurder. Bij toelating kunnen zij dan alsnog deelnemen aan de nieuwe organisatie en gebruikmaken van de dienstverlening en hun leden zullen dan de VISpas krijgen.

Neemt bij vragen of onduidelijkheden contact op met de Sportvisunie.

b. Structuur en vertegenwoordiging


Waarom is er gekozen voor een Ledenraad?

Er is gekozen voor een Ledenraad om de betrokkenheid en invloed van hengelsportverenigingen op een werkbare en representatieve manier te organiseren. Een Algemene Ledenvergadering (ALV) met alle HSV’s is moeilijk uitvoerbaar met 700 hengelsportverenigingen als lid. Als slechts een deel van die leden een of meer bestuurders afvaardigt naar de ALV is er al sprake van een vergadering met vele honderden personen die bevoegd zijn het woord te voeren en te stemmen. Het voeren van een fatsoenlijke ALV is daarmee haast niet mogelijk. Bovendien zijn er ook 700.000 sportvissers lid. Het is uiteraard niet mogelijk om die allemaal uit te nodigen.

De Ledenraad bestaat uit gekozen vertegenwoordigers uit verschillende kieskringen. Elke kieskring vertegenwoordigt een vergelijkbaar aantal sportvissers. HSV’s kiezen hun eigen afgevaardigde. Als bestuurder van een HSV kun je je kandidaat stellen voor een positie in de Ledenraad.

Deze vertegenwoordigers hebben actief contact met verenigingen en beslissen over beleid, begroting en strategische keuzes. Zo blijft de democratische invloed behouden én is de organisatie slagvaardig.

Overigens bieden de statuten de mogelijkheid om over belangrijke thema's alle leden HSV's wel direct te raadplegen via een digitale ledenstemming.

Hoe werkt een kieskring? Wie mag zich verkiesbaar stellen?

Een kieskring is een geografisch gebied met een vergelijkbaar aantal sportvissers dat lid is van de hengelsportverenigingen in die kieskring. Elke kieskring kiest één vertegenwoordiger voor de Ledenraad, het hoogste orgaan van de organisatie.

Voorwaarden voor kandidaatstelling:*
  • Minimaal 18 jaar
  • Nederlandse taal beheersen
  • Woonachtig in de kieskring
  • Lid van een aangesloten HSV in die kieskring
  • Recente VOG (max. 6 maanden oud)
  • Affiniteit met sportvisserij (ervaring als bestuurs- of commissielid is een pré)
Verkiezing: Bij meerdere kandidaten stemmen de HSV’s uit de kieskring op hun voorkeurskandidaat. Het aantal stemmen per HSV hangt af van het ledental (grotere verenigingen hebben meer stemgewicht).

De gekozen vertegenwoordiger onderhoudt actief contact met de HSV’s in zijn of haar kieskring en brengt hun standpunten in tijdens de vergaderingen van de Ledenraad.

* De exacte voorwaarden zijn nog niet vastgesteld en kunnen nog wijzigen.

Hoe wordt het contact van de vertegenwoordiger met de HSV’s geborgd?

De gekozen vertegenwoordiger moet minimaal twee keer per jaar alle HSV’s in zijn kieskring bijeenbrengen. Tijdens deze bijeenkomsten worden de onderwerpen besproken die op de agenda van de Ledenraad staan, zodat de vertegenwoordiger goed geïnformeerd is over de standpunten van de verenigingen.

Daarnaast is de vertegenwoordiger zelf verbonden met die regio. Het regiokantoor ondersteunt en onderhoudt ook contact. Zo blijft de verbinding sterk.

Hoe zorg je voor goede vertegenwoordigers binnen de kieskring? En hoeveel tijd kost het?

Om te zorgen voor goede vertegenwoordigers in de Ledenraad zijn er duidelijke eisen opgesteld. De tijdsinvestering bedraagt enkele uren per maand, afhankelijk van de vergaderingen en activiteiten. Het is goed te combineren met een bestuursfunctie bij een HSV. Je hoeft dus niet te stoppen als je lid wordt van de Ledenraad.

Hoe werkt de Raad van Toezicht?

De Raad van Toezicht (RvT) bestaat uit minstens vijf leden en houdt toezicht op de directeur-bestuurder en de uitvoering van het beleid. De RvT:
  • Keurt jaarplan, begroting en strategisch kader goed. De Ledenraad stelt deze uiteindelijk vast
  • Stelt de jaarrekening vast
  • Draagt de directeur-bestuurder voor (waarna de Ledenraad deze kan benoemen)
  • Kan de directeur-bestuurder schorsen of ontslaan

De RvT werkt met commissies, zoals:
  • Auditcommissie (financiën)
  • Remuneratiecommissie (arbeidsvoorwaarden)

Benoeming: De Ledenraad benoemt de RvT. De leden worden geselecteerd op basis van een profiel waarin onder andere strategisch inzicht, onafhankelijkheid, maatschappelijke betrokkenheid en ervaring met toezicht centraal staan.

In de eerste periode na de fusie is er een tijdelijke RvT van ervaren bestuurders. Deze tijdelijke RvT begeleidt de opstart van de nieuwe organisatie en wordt na zes maanden vervangen door een reguliere RvT volgens de statuten.

Hoe houden we invloed op het landelijke beleid?

Via de Ledenraad, het hoogste orgaan. HSV’s kiezen zelf hun vertegenwoordiger. Het aantal stemmen per vereniging hangt af van het ledental.

De Ledenraad stelt beleid, begroting en strategie vast en benoemt de directeur-bestuurder en RvT. Vertegenwoordigers hebben minimaal twee keer per jaar contact met HSV’s in hun regio.

Daarnaast kan input altijd via het regiokantoor worden ingebracht en kan er over belangrijke thema's een directe ledenraadpleging houden waarbij alle HSV's wordt gevraagd om zich schriftelijk of digitaal over een bepaald onderwerp uit te spreken.

c. Verenigingszaken

Kan je als vereniging zelf een verenigingspas uitgeven?

Ja dat kan, maar er zijn net als onder de huidige situatie beperkingen. Verenigingen kunnen zelf dag- en weektoestemmingen blijven uitgeven en jeugdvergunningen die een jaar geldig zijn Ook hebben zij de bevoegdheid om zelf nachtvisttoestemmingen en derde hengeltoestemmingen uit te geven of te bepalen dat deze niet nodig zijn voor hun eigen leden. Een eigen jaarvergunning is niet mogelijk. De VISpas is een krachtig, (inter)nationaal herkenbaar product waaraan een dubbel lidmaatschap is gekoppeld. Dit zorgt voor een heldere ledenadministratie en een goede werking van onder meer het tuchtrecht. Een toestemming van de vereniging die een jaar geldig is kan de VISpas en gezamenlijke gedachte daarachter ondermijnen. Dat gaat ten koste van de duidelijkheid en eenheid. Bovendien dragen sportvissers met een verenigingspas niet bij aan alle diensten, terwijl ze er wel van profiteren.

Visrechten


Verliezen de HSV's zeggenschap over hun viswater?

Nee, dat is een misvatting. De HSV blijft de visrechthebbende op hun viswater. Hierdoor bepalen zij het visstandbeheer en kunnen zij zelf overleggen met de waterbeheerder als zij dat willen. Ook bepalen zij zelf de aanvullende voorwaarden en onderhouden ze contact met hun verhuurder. Uiteraard kunnen ze op al deze punten ondersteund worden als zij dat willen.

Waarom moeten bepaalde grotere wateren gedeeld worden?

Ten eerste omdat onze sportvissers dat graag willen. Al jaren blijkt uit onderzoek dat sportvissers graag zo veel mogelijk water willen kunnen bevissen met één VISpas. Uit onderzoek blijkt ook dat veel sportvissers beseffen dat niet alle wateren zich lenen om bevisbaar te zijn voor alle VISpashouders. Grotere wateren zoals meren en kanalen en rivieren zijn dat over het algemeen wel (en anders kan een beroep worden gedaan op een uitzonderingsgrond en hoeft het water niet gedeeld te worden).

Verder is het zo dat alle wateren die in beheer komen van de Sportvisunie gedeeld worden en dat veel hengelsportverenigingen al hun viswater of een gedeelte daarvan delen. Het is onredelijk dat alle sportvissers in die wateren kunnen vissen, maar hun leden niet in de grote wateren van andere verenigingen terecht kunnen.

Met de komst van de VISpas en het vervallen van de sportvisakte in 2006 heeft de georganiseerde sportvisserij er een aantal overheidstaken bij gekregen. Eén van die taken was om te zorgen dat sportvissers laagdrempelig en zonder veel regeldruk kunnen vissen in veel wateren in Nederland net zoals voorheen het geval was met de sportvisakte. Meerdere malen heeft de Rijksoverheid aangegeven dat het van belang is dat er veel water bevisbaar is met de VISpas. Ook andere overheden zoals provincies, waterschappen en gemeentes vinden het van belang dat de openbare ruimte beschikbaar is voor een brede groep. De afgelopen jaren zijn er meerdere voorbeelden geweest van verhurende bestuursorganen die eisen dat wateren worden gedeeld, zodat ze openbaar toegankelijk zijn. Omdat wij afhankelijk zijn van de verhuurders van viswater is het van belang om hun wensen serieus te nemen.

Tot slot zien wij dat onze tegenstanders juist het delen van viswater proberen te voorkomen. Zo heeft de Partij voor de Dieren al meerdere keren geprobeerd om de mogelijkheid om viswater te delen uit de huurovereenkomst te verwijderen. Een betere reden om viswater wel te delen is er misschien wel niet.

Hoe stimuleert de Sportvisunie het delen van viswater?

Verenigingen die water delen, krijgen een aantrekkelijk ondersteuningspakket. Denk aan:
  • 100% vergoeding van de huursom
  • Lagere kosten voor visserijkundig onderzoek
  • Hogere subsidies
  • Hulp bij onderhoud en beheer

Er wordt gekozen voor verleiding in plaats van verplichting. Regiokantoren helpen HSV’s hierbij met advies en maatwerk.

Krijgt een HSV nog ondersteuning als ze water niet deelt?

Ja, ook als HSV’s hun water niet delen krijgen zij nog steeds op veel vlakken ondersteuning. Zij behouden toegang tot basisdiensten, zoals verenigingsadvies, juridisch advies en ledenservice. Voor waterbeheer gelden wel beperkingen:
  • Geen vergoeding van huurkosten
  • Geen ondersteuning bij onderhoud en beheer (zoals steigers of maaien)
  • Visserijkundig onderzoek kost €1.500 in plaats van €750
  • Subsidie 25% (max €12.500) in plaats van 75%

Wat als wij water niet kunnen/mogen delen van de verhuurder?

Als een eigenaar of verhuurder geen toestemming geeft, is dat een geldige uitzondering. Het viswater hoeft dan niet worden gedeeld. De HSV kan wel overleggen met het regiokantoor om toch bepaalde voordelen te krijgen.

Moeten HSV's al hun water verplicht inbrengen?

Nee, er is geen algemene verplichting voor HSV's om al hun viswateren te delen. Wel moeten Nederlandse vaarwegen en meren of plassen groter dan 50 hectare worden gedeeld, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn, zoals:
  • De verhuurder of eigenaar geeft geen toestemming
  • Het delen brengt onaanvaardbare risico’s met zich mee (bijvoorbeeld voor veiligheid of imago)
  • Het viswater is ecologisch of juridisch kwetsbaar, waardoor delen grotere risico's met zich meebrengt
Concreet betekent dit dat wateren van beperkte omvang, zoals sloten, vaarten, gemeentewateren en visvijvers niet gedeeld hoeven worden.

Krijgen verenigingen die water inbrengen extra voordelen?

Ja, verenigingen die hun water inbrengen in de Gezamenlijke Lijst krijgen duidelijke extra voordelen binnen de nieuwe organisatie. Dit wordt gedaan om het delen van water aantrekkelijk te maken en te belonen. Enkele van deze voordelen zijn:
  • 100% vergoeding van huursom
  • Visserijkundig onderzoek voor €750 in plaats van €1.500
  • Hogere subsidie (75%, max €12.500)
  • Ondersteuning bij onderhoud en beheer
  • Extra inzet van controle & handhaving op gedeeld water
Deze voordelen maken deel uit van het zogenaamde gedeeld water pakket, dat speciaal is ontwikkeld om HSV’s te ondersteunen die bijdragen aan landelijke toegankelijkheid van viswater.

Wat betekent de eenwording voor verenigingen zonder viswater?

Deze verenigingen kunnen ook lid blijven. Wel zal de Sportvisunie monitoren of deze verenigingen onredelijk concurreren met (naburige) hengelsportverenigingen met viswater.

Binnen de nieuwe organisatie zal het moeilijker worden om als vereniging zonder viswater lid te worden. Een vereniging moet daadwerkelijk meerwaarde vertegenwoordigen voor de sportvisserij.

Overigens zijn er meer manieren om van meerwaarde te zijn voor de sportvisserij dan alleen het beschikken over viswater. Ook het uitzetten van vis, het onderhouden van viswater en het lokaal behartigen van de belangen van sportvissers zijn van meerwaarde.

Blijven bestaande afspraken over bijvoorbeeld nachtvissen gelden als een water gedeeld wordt?

Bestaande afspraken, zoals nachtvissen, derde hengelgebruik of andere regels, blijven gewoon gelden als een water gedeeld wordt. Het delen via de Gezamenlijke Lijst betekent niet dat de visrechten worden overgedragen. De HSV blijft eigenaar en bepaalt hoe het water gebruikt wordt.

Kortom: delen maakt het water toegankelijker, maar de HSV behoudt de controle.

Kan een vereniging water terugtrekken uit de landelijke lijst?

Ja, dat kan bij wateren die niet gedeeld hoeven te worden. Maar dan vervallen wel bepaalde voordelen uit het ‘gedeeld water’-pakket.

Hoe wordt de controle en handhaving op viswateren geregeld?

In de nieuwe organisatie wordt controle en handhaving professioneel en overzichtelijk ingericht, met landelijke coördinatie en regionale uitvoering.
  • Het aantal BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) groeit van 85 naar 100–125. Zij werken volgens een uniform BOA-handboek voor duidelijke richtlijnen en consistente uitvoering
  • Daarnaast zijn er ongeveer 1.400 verenigingscontroleurs actief, zonder wettelijke bevoegdheden, die dagelijkse controle uitvoeren. Dit aantal wordt uitgebreid naar 1.500, aangevuld met een kern van 150 landelijke controleurs
Regiokantoren coördineren de inzet van BOA's en landelijke controleurs en kunnen zo nodig ondersteuning vragen uit andere regio’s. Er wordt ook intensief samengewerkt met andere toezichthouders, zoals Staatsbosbeheer. Het doel is om jaarlijks 10% van de VISpashouders te controleren.

Extra aandacht voor gedeeld water
Gedeelde wateren krijgen gerichte controle zodat sportvissers duidelijke regels hebben en kunnen vissen in een veilige, goed beheerde omgeving.

Tuchtrechtspraak
Ook de tuchtrechtspraak blijft belangrijk. Meldingen en overtredingen worden op een zorgvuldige, uniforme manier behandeld. Zo blijft de sportvisserij eerlijk en betrouwbaar en worden verenigingen ondersteund bij het handhaven van hun regels.

Hoe zal het onderhoud en beheer eruit gaan zien?

In de nieuwe organisatie wordt het onderhoud en beheer van de belangrijke viswateren efficiënt en professioneel geregeld. De regiokantoren zijn het centrale aanspreekpunt en werken samen met landelijke aannemers voor werkzaamheden zoals maaien, steigers onderhouden en voorzieningen aanleggen. HSV’s krijgen daarbij ondersteuning van adviseurs Vis & Water, die ook helpen met visstandbeheer en het aanvragen van visserijkundige onderzoeken.

Voor gedeeld viswater verzorgt de organisatie het onderhoud volledig. HSV’s die hun water niet delen blijven zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en krijgen daar geen vergoeding voor, maar kunnen wel advies vragen via het regiokantoor.

Op deze manier blijven viswateren goed toegankelijk en verzorgd, en worden verenigingen waar mogelijk ontlast.

Communicatie & transparantie


Hoe worden leden en HSV’s geïnformeerd over de voortgang van de fusie?

Leden en aangesloten HSV’s worden geïnformeerd over de voortgang van de fusie via de website en nieuwsbrieven.

Hoe wordt er omgegaan met verschillen in cultuur en werkwijze tussen de oude federaties?

De nieuwe organisatie erkent dat de voormalige federaties elk hun eigen cultuur en manier van werken hadden. In plaats van deze verschillen weg te nemen, wordt juist de regionale identiteit en lokale kracht behouden. HSV’s blijven ondersteund worden vanuit de vertrouwde kantoren, door medewerkers die de regio en de verenigingen goed kennen. Dit zorgt voor continuïteit en herkenbaarheid.

Tegelijk wordt er gewerkt aan een landelijke structuur, met aandacht voor functiespecialisatie en kennisdeling. Goede voorbeelden uit één regio kunnen zo ook in andere regio's worden gebruikt. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor maatwerk. In programma’s zoals jeugd, wedstrijden en visstandbeheer wordt rekening gehouden met regionale voorkeuren en omstandigheden.

Ook bestuurlijk blijft er balans: in de Ledenraad zijn alle regio’s vertegenwoordigd, zodat verschillen in visie en werkwijze ook bij het beleid worden meegenomen. Zo combineert de nieuwe organisatie de kracht van lokale tradities met de slagkracht van landelijke samenwerking.

Financiën & contributie


Verandert er iets in de contributie of afdracht voor de HSV?

Ja, met de vorming van één landelijke organisatie verandert ook de contributie en afdracht voor HSV’s. Nu verschillen de federatieve afdrachten nog per regio (van €8,00 tot €13,31), maar straks wordt dit overal gelijkgetrokken. De nieuwe landelijke VISpas krijgt een vaste afdracht van €26,00. Daarin zitten zowel de landelijke als de huidige federatieve bijdragen. Ook de tarieven voor de Jeugd VISpas en de Extra VISpas worden gelijkgetrokken.

Deze wijziging zorgt voor meer gelijkheid, transparantie en eenvoud in het systeem, en maakt het mogelijk om de dienstverlening aan HSV’s overal op hetzelfde hoge niveau te organiseren.

Wat gebeurt er met bestaande reserves van de federaties na de fusie?

De reserves van de federaties verdwijnen niet in een centrale pot, maar komen ten goede aan de verenigingen uit die regio. Dit gebeurt op een zorgvuldige en transparante manier:
  • Eerst wordt een continuïteitsreserve vastgesteld voor de nieuwe organisatie (vier maanden bedrijfskosten).
  • Bestemmingsreserves van federaties, bijvoorbeeld voor onderhoud of voorzieningen, blijven bestaan.
  • Een deel van de reserves wordt gebruikt voor de fusie, zoals ICT, communicatie en scholing.
  • Wat daarna overblijft, gaat per federatie in een regiofonds. HSV’s kunnen hieruit subsidie aanvragen, waarbij 75% van de kosten worden vergoed tot een maximum van €12.500.
In tegenstelling tot het landelijke subsiediefonds maakt het regiofonds geen onderscheid tussen verenigingen die wel of geen water delen. Zo blijven middelen lokaal beschikbaar en worden ze ingezet om verenigingen te versterken.

Komt er meer of juist minder financiële steun voor projecten op lokaal niveau?

Er komt meer financiële steun beschikbaar voor lokale projecten. Dit gebeurt op drie manieren:

  • Regiofonds per federatie: de reserves van de federaties gaan deels naar een regiofonds. HSV’s kunnen een aanvraag doen, waarbij 75% van de kosten worden vergoed, tot €12.500. Dit geldt voor alle verenigingen, ongeacht of ze water delen.
  • Voordelen bij gedeeld water (gedeeld water pakket): verenigingen die hun water delen krijgen extra voordelen, zoals volledige vergoeding van pacht, lagere kosten voor visserijkundig onderzoek en hogere subsidies.
  • Behouden van bestaande reserveringen: specifieke bestemmingsreserves van federaties, bijvoorbeeld voor onderhoud of voorzieningen, blijven bestaan en worden lokaal ingezet.
Deze aanpak zorgt ervoor dat verenigingen gericht en eerlijk ondersteund worden, en dat lokale initiatieven kunnen blijven groeien binnen een landelijke structuur.

Toekomst & samenwerking


Wat betekent de fusie voor samenwerking met gemeenten en provincies?

De fusie versterkt de samenwerking met gemeenten, provincies en andere overheden. De nieuwe organisatie spreekt met één duidelijke stem, wat de belangenbehartiging op alle niveaus krachtiger maakt. Concreet betekent dit:
  • Lokale ondersteuning: HSV’s krijgen hulp bij contacten met gemeenten, bijvoorbeeld over vergunningen, visrechten en maatschappelijke projecten.
  • Regiokantoren blijven: zij blijven het eerste aanspreekpunt voor verenigingen en onderhouden het contact met lokale en regionale partners.
  • Meer capaciteit en expertise: gespecialiseerde medewerkers bouwen netwerken op en versterken de regionale belangenbehartiging.
  • Betere voorbereiding van dossiers: door bundeling van kennis en ervaring kunnen kwesties sneller en effectiever worden opgepakt, ook richting provincies en waterschappen.
Zo wordt de sportvisserij zichtbaarder, professioneler en slagvaardiger in het contact met overheden, mét behoud van lokale binding.

Hoe helpt de fusie bij belangenbehartiging richting overheid of natuurorganisaties?

De fusie geeft een krachtige impuls aan de belangenbehartiging. Door als één organisatie op te treden, ontstaat meer slagkracht, consistentie en zichtbaarheid. Dit maakt het makkelijker om op alle niveaus invloed uit te oefenen.

  • Gespecialiseerde belangenbehartigers bouwen gericht netwerken met gemeenten, provincies, waterschappen en natuurorganisaties.
  • Landelijke coördinatie, regionale uitvoering zorgt voor snelheid en effectiviteit.
  • Regiokantoren blijven het aanspreekpunt voor HSV’s en lokale partners.
  • Bundeling van kennis en ervaring uit alle regio's maakt standpunten sterker en beter onderbouwd.
  • Training en begeleiding voor HSV’s helpt verenigingen om hun lokale netwerk te versterken.

Wat zijn de doelen op langere termijn van de nieuwe organisatie?

Onze belangrijkste missie is: ervoor zorgen dat sportvissers ook in de toekomst kunnen blijven vissen. Daarbij staan de volgende doelen centraal:
  • Belangenbehartiging versterken: één krachtige stem richting overheid en natuurorganisaties.
  • Kennis bundelen: beleid en beheer baseren op actuele inzichten en onderzoek.
  • Efficiënter werken: ondersteunende taken zoals administratie, ICT en communicatie centraal organiseren.
  • Regionale aanwezigheid behouden: verenigingen blijven lokaal goed ondersteund.
  • Maatschappelijke waarde vergroten: jeugdprogramma’s, sociale projecten en samenwerking met het onderwijs.
  • Toegankelijkheid waarborgen: breed aanbod van viswateren en duidelijke, uniforme regels.
Deze doelen vormen samen het fundament voor een sterke, moderne en maatschappelijk verankerde sportvisserijorganisatie; de Sportvisunie.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.