Uitgelicht - Naar buiten treden

29 okt 2009

Bron: Hèt Visblad nov. '09. Om de sportvisserij in de samenleving te verankeren wordt er op verschillende manieren hard aan gewerkt om de hengelsport op een goede en positieve manier voor het voetlicht te brengen. Daarbij speelt de individuele sportvisser een sleutelrol.

In de ridderzaal van kasteel Doorwerth aan de Nederrijn zijn veertig directeuren van allerlei natuur- en landschapsorganisaties bijeen voor een discussie over het belang van benutting voor natuurbescherming en -ontwikkeling. Samen met de directeur-generaal van het ministerie van LNV en een directeur van Natuurmonumenten mag ik vanuit Sportvisserij Nederland een presentatie verzorgen. Die gaat niet over gedoogd recreatief medegebruik, maar over recreatie als de motor voor behoud en ontwikkeling van de natuur in Nederland. Daarbij laat ik zien hoe de sportvisserij hier een mooi voorbeeld van is. Dit is voor sommige natuurbeschermers een eyeopener, maar wel een waarbij ze wederzijdse kansen en mogelijkheden zien.

ANDERE KRINGEN

Enkele dagen later bevind ik mij op de tiende verdieping van het Bouwhuis in Zoetermeer. Daar wonen honderden hoofden van communicatieafdelingen van allerlei landelijke verenigingen een viertal presentaties bij over hoe je verschillende communicatiemiddelen elkaar kan laten versterken om je doelen te bereiken. Ik mag vertellen hoe Sportvisserij Nederland dit doet. Daarbij passeren de introductie van de VISpas, de betere mogelijkheden voor de sportvissers en de grote ledengroei, de inzet voor Water Natuurlijk en het winnen van de waterschapsverkiezingen, het WK Sportvissen in Almere met zijn vele bezoekers en breed gegenereerde publiciteit de revue. Het relaas van wat de sportvisserij is en doet, maakte indruk en levert mogelijk weer nieuwe contacten en samenwerkingsverbanden op.

GROTE BUITENWERELD

De sportvisserij is een grote wereld met heel veel partijen. Bijna twee miljoen mensen vissen jaarlijks ‘wel eens’ tot ‘heel vaak’. Daarvan zijn ruim een half miljoen sportvissers aangesloten bij duizend hengelsportverenigingen. Die zijn doorgaans weer aangesloten bij de federaties met hun bestuurders en beroepskrachten. Tel de diverse specialistenorganisaties en twintigduizend vrijwilligers daarbij op en je begrijpt dat het een hele klus is om binnen de sportvisserij met elkaar te communiceren. Waar de interne communicatie vaak veel tijd vraagt, is het echter juist ook van het grootste belang om met ‘de buitenwereld’ in contact te blijven.

Naar buiten toe moeten we onszelf positief laten zien en duidelijk maken wat de sportvisserij is, wie de organisaties zijn en wat zij doen. Dit bepaalt het imago en draagvlak voor de hengelsport in de samenleving. Dat is belangrijk omdat we voor veel zaken afhankelijk zijn van (samenwerking met) anderen en externe contacten tot nieuwe ideeën en ongekende mogelijkheden leiden.

PUBLICITEIT EN NETWERKEN

Mede via Vis TV laten we breed in de samenleving zien hoe gevarieerd het sportvissen is, wat sportvissers beweegt en wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Daarbij steunt en stimuleert het sportvissers in hun hobby. Naast het medium televisie zijn ook andere communicatiemiddelen (internet, bladen, persberichten) van belang om ons nieuws breed laten zien en horen zodat het wordt opgepikt door landelijke, regionale en lokale media.

Tevens is het van belang dat hengelsportbestuurders (nog) meer contacten aanknopen binnen gemeenten, waterschappen, natuur- en recreantenorganisaties. Dit om eigen ideeën en wensen uit te dragen, tijdig van ontwikkelingen te vernemen en hier op in te spelen, en om vanuit een wederzijds belang samenwerking aan te gaan.

U BENT DE BESTE PROMOTOR

Sportvissen is een prachtige hobby en mensen die niet vissen, weten niet wat ze missen. De sportvisser is degene die dit het beste kan vertellen en laten zien. Schroom daarom niet en vertel anderen enthousiast over uw mooie hobby. Nog beter is het om kinderen, buur- of kleinkinderen, collega’s, vrienden of kennissen eens uit vissen mee te nemen. Niets werkt beter dan ze het vissen zelf te laten beleven. En mochten het sportvissers worden, dan geldt uiteraard: Vissen? Altijd de VISpas mee!

Joop Bongers
Directeur Sportvisserij Nederland

-> Meer columns

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.

Divide