HSV Service

Visdeal wordt lid van EFTTA en treedt toe tot bestuur

1273
11 jun 2023

Visdeal is onlangs lid geworden van de European Fishing Tackle & Trade Association (EFTTA). Directeur Willem Bontrup (43) van het in Nederland gevestigde – maar door heel Europa actieve – e-commerce bedrijf treedt bovendien toe tot het bestuur van de EFTTA. Hij licht deze primeur als eerste retailer binnen de Europese brancheorganisatie in dit artikel toe.

Op de EFTTEX (de grootste business-to-business hengelsportbeurs in Europa) was Willem Bontrup reeds meerdere malen als bezoeker present, maar bij de komende editie die van 15 tot 17 juni in Boedapest plaatsvindt is hij in een nieuwe rol aanwezig. “Adel verplicht”, zegt het kersverse EFTTA-bestuurslid met een knipoog. “Zonder gekheid: als retailer in de hengelsport was de Europese brancheorganisatie voorheen altijd een beetje een ver-van-mijn-bedshow voor ons (Willem runt Visdeal samen met zijn tweelingbroer en medeoprichter Teun).

Dat was meer iets voor de grote namen uit de industrie, zoals een Pure Fishing, Shimano of Daiwa. Maar met het aantreden van het nieuwe bestuur onder leiding van president Jan Mertens (zie kader) is er meer oog gekomen voor de retail. Aangezien we elkaar al lange tijd goed kennen en een klik hebben, vroeg Jan aan me of ik zitting wilde nemen in het bestuur van de EFTTA.”

Andere kijk

Bontrup was vereerd door het verzoek, maar moest wel even nadenken voordat hij ja zei. “Ik ben namelijk niet zo’n hele fanatieke sportvisser. Als er bijvoorbeeld een nieuw model molen op de markt komt, zie ik wel of het een mooi product is. Maar ik ga er niet van stuiteren zoals bij sommige sportvissers het geval is.” Juist die wat grotere afstand tot de handel zou wel eens de reden kunnen zijn geweest dat ze hem polsten, vermoedt Bontrup.

“Soms kijk ik net iets anders naar  de sector. Meer naar het bedrijf en de organisatie dan naar de producten an sich. Dat is denk ik onderdeel van mijn toegevoegde waarde.” Dat Bontrup samen met zijn broer Teun in twaalf jaar tijd een florerend bedrijf (dat inmiddels 80 FTE telt en in negen landen actief is) uit de grond heeft gestampt, zal ongetwijfeld eveneens een rol hebben gespeeld. “Net als de EFTTA zijn wij een Europees bedrijf. Daar zit ook een belangrijke match.”

Krachten bundelen

“Bepaalde issues kom je in verschillende landen tegen, dus kun je de zaken maar beter gezamenlijk en in Europees verband aanpakken. Dat er in de maatschappij vanuit sommige hoeken weerstand tegen de hengelsport bestaat is echt niet uniek voor Nederland”, zegt Bontrup. “Visrechten, loodgebruik en dierenwelzijn zijn onderwerpen die elders in Europa ook op de agenda staan. Door de krachten als sportvisserij te bundelen ben je beter in staat om daar een goed antwoord op te geven.” Op dat vlak is volgens hem ook de handel aan zet. “Wij zijn als retailer een stakeholder, simpel zat. Dan ligt daar in mijn ogen ook een verantwoordelijkheid. Die pakken we door als actief lid de EFTTA te ondersteunen en zitting te nemen in het bestuur. Want ik zie zeker mogelijkheden om impact te hebben. Wat dat betreft is het eigenlijk net als het runnen van een business: het gaat om kansen zien en die vervolgens ook te pakken.”

Herpositionering

Een belangrijk aspect in dit opzicht is volgens Bontrup het herpositioneren van de hengelsport. “Het beeld van de sportvisserij moet veranderen. De weerstand tegen de hengelsport komt voor een belangrijk deel door de haak in de bek, maar sportvissen is zoveel meer dan dat detail. Het buiten zijn, de zorg voor de natuur, de passie voor het leven onder water, de ontspanning die het mensen biedt – je kunt volgens mij beter gaan vissen dan mediteren. Al die positieve effecten moeten we onder de aandacht brengen. We hebben een goed verhaal en dat moeten we durven te vertellen.” Bontrup roept andere retailers dan ook op om zich aan te sluiten bij de EFTTA. “Daar zijn geen grote bedragen mee gemoeid”, stelt hij zijn collega-retailers gerust. “Hoe meer bedrijven zich aansluiten, des te krachtiger de lobby wordt. We moeten andere winkeliers niet als concurrenten zien, maar het grotere belang van de hengelsportsector in het oog houden. Daar profiteren we uiteindelijk allemaal van.”

Vers bloed essentieel 

“Visdeal is een belangrijke toevoeging voor de organisatie”, zegt de kersverse EFTTA-president Jan Mertens (in maart trad hij aan, na vier jaar bestuurslid te zijn geweest). “Vers bloed in de club is essentieel voor vernieuwing. En ik hoop dat meer winkeliers zich aansluiten nu het eerste schaap over de dam is. De hengelsportwinkelier is een belangrijk onderdeel van de sportvisserijsector en die hebben we als belangenbehartiger bij de Europese Commissie en het Europees Parlement in Brussel hard nodig. Het is alle hens aan dek om de toekomst van de hengelsport veilig te stellen.

De bedreigingen komen uit verschillende hoeken. “Naast politieke partijen die het sportvissen willen verbieden, hebben we bijvoorbeeld ook te maken gehad met het Europese verbod op single use plastics. Dat vislijn daar niet in is opgenomen komt op het conto van lobbywerk door de EFTTA.” Het positief voor het voetlicht brengen van de
hengelsport is een werk van de lange adem. “De Europese beleidsmakers – zowel in het parlement als in de commissie – veranderen iedere vijf jaar, dus je bent continu bezig om het belang en de impact van de sportvisserij op de kaart te zetten. Anders wordt vaak gedacht dat we hetzelfde zijn als de beroepsvisserij.” Kortom: de PR-machine moet blijven draaien. “Het is zaak om in the picture te blijven, dus moet je telkens wat nieuws te vertellen hebben. We moeten als EFTTA meer tamtam maken, en daar hebben we iedereen bijnodig”, zegt Mertens. Hij roept de sector dan ook op om de handen ineen te slaan. “Het is sowieso geen gigantisch bedrag (€ 250,- per jaar voor een winkelier, zie eftta.com) dat je betaalt om lid te worden van de EFTTA. Maar als we allemaal ons steentje bijdragen, wordt de hengelsportlobby een stuk sterker. Dat stelt ons in staat om de handel beter te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf. Daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat, ook de winkelier.”

Labels

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.