Meer maatschappelijk draagvlak creëren

431
28 mei 2018

Ons land telt circa 1,5 miljoen sportvissers. Dat zijn een hoop kiezers en met zoveel mensen sta je natuurlijk sterk. Wie doet je dan nog wat, zou je denken. Maar dat is één kant van het verhaal. De andere kant is dat 15,5 miljoen Nederlanders niét vissen. Het is een keiharde noodzaak dat er onder dit niet-vissende deel van onze maatschappij draagvlak is voor onze hobby.

Uit recent onderzoek blijkt dat de meerderheid van de niet-vissers neutraal staat tegenover de sportvisserij. Daarmee is de sympathie voor het sportvissen de laatste jaren is toegenomen. Nu is democratie zeker niet de dictatuur van de meerderheid, maar het is wel prettig wanneer de maatschappij een positief beeld heeft van onze hobby. Daar werkt Sportvisserij Nederland ook hard aan, al staat dat werk niet altijd in de schijnwerpers.

VIS TV

Het beste en meest bekende voorbeeld is VIS TV. Hoewel dit programma ook door veel sportvissers goed wordt bekeken, maken we het zeker niet alleen voor onze achterban. Integendeel zelfs. VIS TV is primair bedoeld voor de niet-vissende kijker. In dit televisieprogramma laten we zien hoe leuk en toegankelijk sportvissen is én wat een mooi (vis)land Nederland is. Dat sportvissers respectvol met hun vangst omgaan en echte natuurliefhebbers zijn.

Dat ook veel niet-vissers graag naar VIS TV kijken, blijkt onder meer uit het gegeven dat kijkers na het zien van het programma gaan fietsen of wandelen in het gebied waar de betreffende uitzending is opgenomen. En natuurlijk is het mooi meegenomen wanneer de (klein)kinderen door deze kijkers worden gestimuleerd om daar vervolgens te gaan vissen.

Free publicity

Als onderdeel van het ‘vermaatschappelijken’ van de hengelsport, probeert Sportvisserij Nederland zo veel en zo vaak mogelijk ‘free publicity’ te genereren. Zo zijn vertegenwoordigers van de organisatie regelmatig te zien, te horen en te lezen in talkshows, interviews, radioprogramma’s en kranten. Hoe meer mensen via de media op een leuke en positieve manier in aanraking komen met de sportvisserij, des te beter het is.

Daarnaast weten sportvissers en hengelsportverenigingen zelf ook vaak positief in het nieuws te komen. Bijvoorbeeld door middel van bijzondere vangsten, benefietwedstrijden voor goede doelen, opruimacties langs de waterkant, vislessen voor kids en reddingsacties voor vissen.

Samenwerken

Het samenwerken met water-, natuur-, sport, toerisme- en milieuorganisaties levert de sportvisserij tenslotte ook veel op. Samenwerking is daarbij geen doel op zich, maar een middel. Door consequent te zoeken naar en te werken vanuit gemeenschappelijke doelen, kan veel worden bereikt op het gebied van gezond water, goede visstanden en recreatiemogelijkheden. De samenwerking met partners leidt daarnaast tot wederzijds begrip en erkenning.


Divide