MijnVISmaat foto van de maand: karper

1593
28 jul 2022

Vince Ruiter (6) uit Raalte doet niets liever dan vissen. Gelukkig ligt er veel goed woonwijk is daarvan het bewijs. viswater om hoek. De grote karpers die hij samen met zijn vader in de vijver vlakbij huis zag zwemmen trokken de aandacht – en een daarvan uiteindelijk ook (kortstondig) aan het kortste eind.

Zoals iedere sportvisser van nature doet, werpt ook Vince graag een blik in het water waar hij langsloopt. Zo trekt de vijver waar hij vrijwel dagelijks met zijn vader Luciën langsloopt steevast de aandacht. “Daar zien we regelmatig grote karpers zwemmen. Dat alleen al is erg spannend. Maar iedere keer dat ik ze zie denk ik: wauw, zo een wil ik echt heel graag een keertje vangen. Dat bracht ons op het idee om het eens te gaan proberen.”

Tevergeefs

Karpers zien is één ding, ze vangen is echter vers twee. Nadat Vince de vissen na school weer eens had gespot, trok hij er ’s avonds met zijn vader op uit. Maar de karpers zijn best schuw, dus het was een stuk lastiger dan verwacht om er een te vangen.” Het bleef niet bij deze eerste, mislukte, poging. “We hebben het die week een paar keer in de avonduren geprobeerd, maar helaas telkens zonder succes. Dat is niet erg hoor, want ik geef niet zomaar op.”

Ochtendstond

Aangezien het ’s avonds vissen geen succes bracht, besloten Vince en papa Luciën om het een keer ’s ochtends te proberen. “Op een dag dat ik vrij was van school, ging ik samen met mijn vader al heel vroeg op pad. Normaal gesproken lig ik rond die tijd nog in bed, maar nu was ik klaarwakker. Zo enthousiast was ik om te gaan vissen.” Om de karpers te lokken voerden ze een handje hennep, waarna onder de dobber een flinke broodvlok werd gepresenteerd. Al na tien minuten verdween plotseling de dobber en zette Vince de haak. “De hengel stond direct krom. Dit was zeker een van de joekels die we eerder zagen!”

Eindelijk raak!

Na een poosje kreeg Vince – met wat hulp van zijn vader – de vis in het net en klonk er een juichkreet over het water. “Yes! Eindelijk hebben we er een te pakken pap!” Na lange tijd alleen vissen van een afstandje te hebben gezien, konden ze nu een karper van dichtbij bewonderen voordat die weer mocht zwemmen. “Het is altijd weer spannend wat je uit het water haalt, maar dit was de grootste vis die ik ooit heb gevangen. Ik was zo blij, mijn dag kon niet meer stuk!”, besluit Vince.

Andere vangsten

MijnVISmaat andere vangsten brasem
Danush Huinink vist graag in de bebouwde kom van Veenendaal. Dat is zo vlakbij huis niet alleen praktisch, maar ook zeker de moeite waard. Deze fraaie, donkergrijze brasem uit de  woonwijk is daarvan het bewijs.

In de zomermaanden wordt de roofvis vaak ’s avonds pas echt actief. Christian Ten Cate ving deze snoekbaars dan ook nét voor het donker werd. De sfeervolle gloed van het laatste daglicht is een mooie bijkomstigheid.

Zeeland heeft de sportvisser meer te bieden dan stranden, dijken en zeevis. Ook in het zoete en brakke water kun je mooie vangsten doen. Dat laat Arianne Dane met deze prachtige schubkarper wel zien.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.