Uitgelicht - Goed in beeld

23 jun 2010

Het is belangrijk voor de hengelsport om naar buiten te treden en te laten zien wat er op sportvisgebied allemaal wordt georganiseerd. Dat gebeurt bijvoorbeeld via algemene ledenvergaderingen, activiteiten op Nationale Hengeldag, uitzendingen van Vis TV en promotie van de sportvisserij in andere televisieprogramma’s. Dit alles met een positief imago van de hengelsport in de samenleving als doel.

De afgelopen drie maanden hielden veel hengelsportverenigingen, federaties en Sportvisserij Nederland hun ledenvergadering. Tal van deze vergaderingen werden door bestuursleden van Sportvisserij Nederland bijgewoond. Het was indrukwekkend om te zien hoe de honderden bestuurders van verenigingen en federaties zich kosteloos en vol energie inzetten voor de belangen van de visstand en de sportvisser. Het wordt nog indrukwekkender als je bedenkt dat achter al deze bestuurders maar liefst 30.000 vrijwilligers staan om activiteiten voor de bijna twee miljoen sportvissers in Nederland mogelijk te maken.

Nationale Hengeldag

Een van die activiteiten waar vrijwilligers van ruim honderd verenigingen ‘acte de présence’ gaven, was de Nationale Hengeldag op zaterdag 29 mei. Middels open dagen, lezingen, demonstraties, viswedstrijdjes en gratis dagvergunningen lieten zij duizenden mensen kennis maken met de veelzijdigheid en verschillende aspecten van de sportvisserij. Daarbij was de jeugd de belangrijkste doelgroep. Jong geleerd is immers oud gedaan. Voorlichting is daarom wezenlijk om de deelname aan de sportvisserij te stimuleren en mensen goed te leren vissen.

Vis TV

Ook Vis TV was in de persoon van Marco Kraal – op pad met de Landrover –aanwezig bij diverse activiteiten op de Nationale Hengeldag. Daar werd weer eens duidelijk hoe populair het programma is. De laatste aflevering van de nieuwe serie 2010 is onlangs uitgezonden en deze wordt nu tot in augustus op RTL herhaald. Met deze uitzendingen worden honderdduizenden mensen bereikt – ook heel veel mensen die niet vissen. Zij genieten van de beelden van de fraaie Nederlandse wateren en de prachtige vissen die erin zwemmen. En zij worden geraakt door het enthousiasme, plezier en de visavonturen van Ed en Marco. Voor het imago van de Nederlandse hengelsport naar de samenleving is dit van groot belang.

Paul de Leeuw

In andere televisieprogramma’s wordt ook steeds meer aandacht besteed aan de sportvisserij. Zo was Geertje Veenstra, bestuurslid jeugdzaken van Sportvisserij Nederland, te gast bij Paul de Leeuw. Zij gaf tekst en uitleg over het vissen en overhandigde Paul de Leeuw een VISpas. Die was erg enthousiast en een tegenstander van de sportvisserij kreeg dan ook geen voet aan de grond. Paul vond dat zijn kinderen heerlijk met hun opa moesten kunnen blijven vissen en dat liet hij zich door niemand verbieden. Anderhalf miljoen mensen keken naar deze uitzending.

Daarnaast waren Ed en Marco te gast in het SBS6 programma ‘De meest markante Nederlandse presentatoren’ (600.000 kijkers) en wisselde Evert Dijkhof, medewerker jeugdzaken van Sportvisserij Nederland, in Job Experience op RTL van baan met een steigerbouwer. In deze uitzending werd uitvoerig aandacht besteed aan de vislessen die door de hengelsport op basisscholen worden verzorgd.

Positief imago

Al deze publiciteit is van groot belang om de sportvisserij bij de zestien miljoen Nederlanders positief in beeld te brengen. Om te laten zien wat sportvissen is, wat het vissen voor sportvissers betekent en wat er allemaal mogelijk is en gebeurt. Daarom versturen hengelsportorganisaties persberichten naar regionale en lokale media en probeert Sportvisserij Nederland middels free publicity in watersport- en jeugdbladen en op tal van websites de Nederlandse bevolking op de sportvisserij te wijzen, evenals op het naleven van de visserijregels. Veel verenigingen verspreiden huis-aan-huis de folder ‘Ga toch vissen’ of de jeugdfolder ’Vissen is cool’. Zo laten zij een breed publiek de veelzijdigheid van het vissen zien, leggen ze uit wat hengelsportverenigingen allemaal doen en dat het voor sportvissers belangrijk is om lid te worden van een hengelsportvereniging. Zodat ze nu en in de toekomst lekker kunnen blijven vissen. Vissen? Altijd de VISpas mee!

Joop Bongers
Directeur Sportvisserij Nederland

-> Meer Uitgelicht

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.

Divide