HSV Service

MijnVISmaat foto van de maand: zeelt

1862
13 okt 2022

Hans Lindeboom is sinds een paar mooi in. jaar helemaal verslingerd aan het methodfeederen op zeelt. Leuk detail: daarbij vist hij het liefst op het water waar zijn opa en vader hem ooit leerden vissen. Wij snappen wel waarom.

Op een zonnige maandagmorgen klinkt de wekker al om 6.00 uur in huize Lindeboom. Hooguit tien minuten later zit Hans op de fiets om de vroege uurtjes maximaal te benutten. Zeelt staat er namelijk om bekend ’s ochtends extra goed te bijten. “Mijn bakfiets had ik de avond tevoren al ingeladen en ontbijten doe ik bij zulke ochtendsessies wel aan het water. Dat scheelt een boel effectieve vistijd”, verteld de vroege vogel desgevraagd tegen de redactie.

Voerstek bouwen

Hij geeft de stalen ros er flink van langs en staat om 6.30 uur aan de waterkant. Nadat het methodvoertje is aangemaakt, worden eerst een paar proefworpen gemaakt. “Zo weet ik zeker dat de bodem ter plekke schoon is en ben ik bekend met de diepte”, vertelt Hans die na de plons altijd telt hoe lang het duurt voordat de methodfeeder de bodem raakt. “Links was vier tellen en rechts negen. Toen volgden nog een aantal worpen met volle methods om e voerstek op te bouwen. Stipt om  7.00 uur lag alles perfect in.”

Gelukscollega

In spanning zit Hans te wachten totdat een zeelt een van zijn aasjes – maïskorrels – vindt als vanuit de verte iemand aan komt fietsen. “Meestal vis ik alleen, maar soms vist een collega mee. Vandaag komt hij alleen even kijken. Het gekke is dat ik altijd vis vang als hij er bij is.” Zijn collega zet zijn fiets neer en heeft nog geeneens ‘goedemorgen’ uitgesproken als de linker hengel dubbel klapt. Hans: “Ik voelde meteen dat het een goede vis was.” Na een typische zeeltdril – waarbij de vis diep bleef tot onder de kant en twee stevige runs nam – kan zijn collega de vis scheppen.

Evenaring PR

Een indrukwekkende zeelt met olijfgroene rug en de kenmerkende oranje kraaloogjes mag even op de natte onthaakmat liggen. De ‘assistent’ wordt gepromoveerd tot fotograaf en dat levert deze prachtige plaat op. “Met 57 cm de zoveelste evenaring van mijn record. Ik heb er kennelijk patent op”, lacht Hans. De sessie eindigt om 11.00 uur met zeven zeelten boven de 50 cm en op de diepe hengel drie brasems. Hans blik terug op een supersessie en hoopt ooit nog eens een zeelt van 60 cm te vangen.

Andere vangsten

pelagisch vissen

Joeri Sanderson heeft het pelagisch vissen aardig onder de knie. Hij spot de vissen op de dieptemeter en probeert ze dan te verleiden met de  shad. Deze 66 cm snoekbaars stonk er  mooi in.

Deze pico bello bot van 33 cm ving Bram Zweekhorst op zeepieren. Hij haakte de platvis vlak achter de branding, waar hooguit één

meter water stond.

Deze foto van Frits Okken viel op vanwege de compositie. Verstopt tussen het groen lift hij deze puntgave schubkarper voorzichtig boven de onthaakmat voor een kiekje.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.