Vis & water

Beet bestaat 40 jaar

4108
26 apr 2016

“Wel vrienden, hier ligt het dan voor u “beet” het nieuwe, dikke hengelsportmagazine dat naar we hopen héél spoedig uw eigen blad, uw lijfblad zelfs, zal worden.” Met die woorden introduceerde Piet Hendriks, oud hoofdredacteur van ‘De Sportvisser’, in mei 1976 de allereerste uitgave van Beet hengelsportmagazine.

Dat er in de tussentijd veel veranderd is blijkt wel als we een kijkje nemen in deze inmiddels historische editie. Op de cover van de allereerste uitgave van Beet was nog witte haai te bewonderen, inmiddels wordt de nadruk veel meer gelegd op de visserij in Nederland en België.

Wel of geen staaldraad?


Na te openen met een artikel over de ijsvogel, wordt op pagina 10 en 11 direct om de mening van de visser gevraagd. Het vissen met een staaldraadje op snoek staat ter discussie, iets wat vandaag de dag nauwelijks is voor te stellen. De lezer heeft de mogelijkheid om ‘voor’ of ‘tegen’ te stemmen en mag die keuze tevens onderbouwen met een opmerking. In de jaren die volgden groeide Beet als magazine met haar tijd mee.


Een speciaal kaartje voor de ‘voor-’ en tegenstanders van het vissen met een staaldraadje.

Vandaag de dag biedt Beet met ‘Meet, Greet, Fish’ haar leden de mogelijkheid om met de beste vissers van Nederland en België op pad te gaan. De uitverkiezing van die vaste rubriek verloopt geheel in stijl via Facebook.



Onlangs mocht een Beet lezer met meervalspecialist Roy Vanstreels op pad, te lezen in Beet juni 2016. Wie had 10 jaar geleden gedacht zomaar met een specialist te kunnen vissen? Ook is Beet intussen uitgebreid met 32 pagina’s ‘Rovers’, het specialistische roofvismagazine met alle ins en outs over deze spectaculaire visserij!

Verzoeknummers


Toch zijn er ook veel dingen hetzelfde gebleven. In de eerste uitgave van Beet werd de lezer al gevraagd om zijn/haar mening te geven over de inhoud en stond het magazine bol van praktische info en tips. Oké, weliswaar hoef je nu geen antwoordkaart meer uit te knippen en gaan de tips niet meer over het maken van een ‘flessenfuik’, maar toch, de lezer/abonnee heeft bij Beet altijd centraal gestaan. Dat staat als een paal boven water. Sterker nog, de lezer van Beet heeft meer invloed dan ooit te voren over de inhoud van het blad.



Met een onderwatercamera is er van alles te verzinnen en dus werd de Beet lezer onlangs om input gevraagd. ‘Beste lezer, Wat wil je dat de redactie onder water gaat filmen?’ Waar anders kun je als abonnee stemmen over welke onderwerpen er in het magazine behandeld moeten worden?

Verwenningscultuur

Vroeger werd je abonnee van Beet door de uitgeverij eigenhandig een brief te schrijven. In het huidige tijdperk, waarbij er sprake is van een heuse ‘verwencultuur’ van de consument, is het haast ondenkbaar om zomaar ergens je handtekening onder te zetten. Of het nu om een telefoonabonnement gaat, of om de keuze van energieleverancier, je wordt als nieuwkomer altijd standaard in de watten gelegd.



Ook de nieuwe leden van Beet hebben de keuze uit mooie wervingsgeschenken of een scherpe korting op hun abonnement. Toch doet Beet ook een hoop voor de bestaande abonnees. Wat te denken van scherpe kortingen in de Beetshop, of exclusieve deelname aan mooie prijsvragen. Wat dat betreft is het een mooie tijd om abonnee te zijn of te worden!

Bron: Vipmedia

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.