Nederlandse restaurants serveren massaal niet-duurzame vis

466
13 jun 2018

Restaurants die claimen een verantwoorde menukaart te hebben, slaan de plank mis bij vis. Uit onderzoek bij 500 restaurants die zeggen duurzaamheid belangrijk te vinden, blijkt dat bij minstens 81% van de restaurants een vissoort op de menukaart staat die rood scoort op de VISwijzer

De Good Fish Foundation (uitgever van de VISwijzer) onderzocht de menukaart van 500 restaurants die in 2016 op restaurantsite Dinnersite hadden aangegeven met de VISwijzer te werken. Op 81% van deze menukaarten stond ten minste één vissoort die rood scoort op de VISwijzer. Van deze 81% heeft 32% van de totale menukaarten één rode vissoort op de kaart, 30% heeft 2 rode vissoorten en de overige 19% heeft zelfs 3 of meer rode vissoorten op de kaart staan.

Rood

De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing, schade aan de zeebodem of milieu impact door de kweek. De belangrijkste ‘rode’ vissoort die geserveerd wordt is de tropische garnaal (gamba), die op 61% van de menukaarten gevonden is. Ook verse tonijn (dat is meestal geelvin, maar kan ook blauwvin of bigeye tonijn zijn) scoort vrijwel altijd rood en staat op 31% van de menukaarten. Daarnaast staat er op maar liefst 15% van de menukaarten paling (Europese aal). Dit terwijl paling een ernstig bedreigde diersoort is en er nog geen duurzame visserij of kweek mogelijk is. Ook de rode soorten als rog, spiering, zwaardvis en botervis werden gevonden op menu’s.

In een telefonische enquête geeft 4 op de 5 chefs wel aan dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is in hun bedrijfsvoering. Er is dus zeker wel de intentie om te verduurzamen maar het is nog niet terug te zien op de menukaarten.

Geschokt

GFF is geschokt door deze resultaten. ‘Deze chef koks willen wel verduurzamen maar het lukt niet door gebrek aan kennis en informatie. Daarnaast hebben de meeste leveranciers nog geen duidelijk aanbod van duurzame vis, op uitzonderingen daargelaten. Wij vrezen dan ook voor de menukaarten van restaurants die er niet mee bezig zijn.’ aldus onze directeur Christien Absil.

Kortom, er is werk aan de winkel voor de horeca. Waar de Nederlandse supermarkten in Europa voorop lopen in hun aanbod duurzame vis, blijft de Nederlandse horeca achter. Het gaat niet goed met de zeeën en juist restaurants kunnen de klant meenemen met het verhaal achter de vis naar een duurzame keuze.

Divide