WK Korpsen Kust 2014 - Verslag Team O.K.O.

6674
11 apr 2014

Aan het einde van het evenement is de appel toch wel zuur en blijkt dat vooral de slechte uitslag van de eerste dag ons volledige klassement teniet heeft gedaan. Ondanks het dagelijks verbeteren van de dagklassering is ons team geëindigd op de 13e plaats.

Het evenement dit jaar vindt plaats aan de Spaanse oostkust met als strijdtoneel de stranden van Peniscola .

Op 1 april, geen grapje, vertrokken wij als team naar Spanje voor een reis van bijna 20 uur. Zonder veel problemen rijden we als team de 1800 kilometer. Een dag later aangekomen in Spanje treffen we een hele andere wereld aan. Prachtig blauwe lucht en temperaturen tussen 20 en 25 graden. Eenmaal aangekomen is het eerst onze accommodatie regelen om daarna zo snel mogelijk de stranden te gaan verkennen. Het Belgische team was ons voor en stond reeds te vissen, echter veel vis werd er niet gevangen.

De volgende dag zullen onze trainingssessies beginnen. Direct vanaf de start kwam er bij Rindert een trek van 2 Herera’s op de kant en dat is toch ruim 500 gram vis. Voor de wedstrijden zal dit een gouden trek zijn. We dachten dat dit de opmaat was voor de hele mooie avond maar niets bleek minder waar. Aan het eind van deze training was het resultaat Rindert Jansma 3 herera’s, Danny Goossen 2 dorades, Frank Evink 1 Herera, Sjack van Nijnatten 5 dorades en Wibo Boone 3 Herera’s al met al toch minder vis dan verwacht.

Op de vrijdag avond hebben we op dezelfde tijden gevist en was het resultaat zelfs nog minder. Alles bij elkaar hadden we maar 7 vissen.

Op de zaterdag hebben we de opening van het toernooi mee mogen maken en heeft best heel wat indruk op allen achter gelaten. Eerst de parade door Benicarlo en daarna met de boot naar Peniscola voor de grote voorstelling van alle teams. De voorstelling was in het eeuwen oude kasteel waarbij het spelen van de volksliederen bij velen kippenvel bezorgde.

Op de zondagmorgen kwam onze versterking in gevlogen. Andre Piters welke de eerste dagen door werkomstandigheden verstek moest laten gaan, kwam rond de middag aan en kon ’s avonds direct aan de bak voor de officiële training. Toch lastig op een parcours waar je nog nooit gevist hebt.

De resultaten van de trainingswedstrijd binnen het team waren dan ook niet direct top.
Het A vak Frank Evink helaas een 0
Het B vak Danny Goossen 52 gram een 5 in zijn vak
Het C vak Rindert Jansma een 0
Het D vak Sjack van Nijnatten 330 gram een 5 in zijn vak
Het E vak Andre Piters 568 gram een 4 in zijn van
Met als resultaat een 10e plaats overal voor het team.

Onze collega’s van het Belgische team, ook al jaren ondersteund door Shimano deden het een stuk beter en wisten deze officiële training te winnen. Een puike prestatie dus.

Vandaag gaat het echte werk beginnen, met de eerste wedstrijd die zal gaan tellen voor het klassement voor de kampioenschappen 2014. het echte werk met de werkelijke wedstrijden die tellen voor het klassement.

Na een lekkere start bij de trainingen ging het team met volle moed de eerste wedstrijd van dit WK. Het weer is totaal veranderd echter dat mag de moed niet drukken. Zoals verwacht werd er de eerste uren slechts een enkele vis gevangen. Bij het invallen van de schemer werden de eerste, meer serieuze vissen gevangen, echter blijkt het geluk niet aan de zijde van ons team.

Aan het einde van de eerste dag blijkt ons team 3 blanco te hebben en hebben slecht André Piters en Frank Evink vis kunnen aanbieden en de eer van het team hoog gehouden… Het team wil deze ervaring eigenlijk zo snel mogelijk vergeten, maar het blijft zuur.

Beter deed het Shimano team België. Daar wisten 4 personen uit het team vis te vangen vis te vangen en hiermee meten zij zich direct met de besten en als team wisten ze een 5e plaats te realiseren.

Na een grondige evaluatie bij ons team was er werk aan de winkel. Alles met uitzondering van de hengels en molens moest gereorganiseerd worden. Met de nieuwste Shimano Surf Custom strandhengels in combinatie Shimano Big Baitrunner LC molens wisten wij ons wat afstand betreft goed te meten met de besten, echter het probleem van wel of niet vangen lag hem meer in de juiste afstand op een bepaald moment. Goede les en nu maar richten op de volgende dagen.

Beter resultaat na tegenvaller

Voor de derde achtereenvolgende dag stonden al de teamleden in het zelfde vak, echter op een ander nummer. Ook nu weer bleef het de eerste uren angstvallig stil en werd slechts een enkele vis rondom ons gevangen. Echter na het vallen van het duister werd er verspreid over het parcours goed gevangen. Danny Goossen in het B vak kreeg te maken met een Italiaan die hem letterlijk het snot voor de ogen viste en na het invallen van het duister binnen 20 minuten Danny op 5 vissen achterstand zette…. Oei, wat zal dat gaan worden, echter Danny herpakte zich en ving het laatste uur 7 vissen. Niet dat hij winnend afsloot, echter verliest hij niet te veel punten. Naast Danny, wisten Rindert , Frank en André ook vis te pakken. Vandaag was Rindert Jansma met een 4e plaats in zijn vak beste teamlid.

Wederom bleek ons materiaal superieur. Vooral in het bij het vallen van de duisternis onderscheidde de Shimano Speedcast Beach Quiver hengel zich. Deze hengel maakt het mogelijk om finesse te vissen op medium afstanden tot rond de 100 meter, maar indien mogelijk ook op 15 meter. Iedere aanbeet word hiermee zichtbaar en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

De evaluatie van deze wedstrijd moet uitmaken of we op de goede weg zijn en dat zal blijken bij de derde officiële wedstrijd op woensdag.

Op de derde dag van het WK kustvissen voor teams is de spanning bij het Shimano/OKO team groot. De enige constante factor bij dit WK, zijn de Spanjaarden. Ze zijn vertegenwoordigd met 3 teams en 2 van deze komen uit de regio. Eén zelfs uit Beniscarlo. Voor hen moet de visserij hier een eitje zijn, maar dat zien we wel bij de einduitslag. Wel staat ondertussen vast dat de Latijnse landen een gigantisch voordeel hebben. De verschillende soorten typische Middellandse zee vissen maken het ons moeilijk en is in geen opzicht te vergelijken met onze schar, bot, steenbolk, wijting of andere vis dan ook uit onze regio. Dit speelt ons nu parten. Toch zit de moed er door een redelijke 2e dag er goed in.

Er is werk aan de winkel en de voorbereiding vergt veel tijd. Echter het team is er op gebrand een goed resultaat weg te zetten. Eén ding staat in ieder geval vast, aan het materiaal kan het niet liggen. V.w.b. het werpen kunnen we met de nieuwste Shimano Custom Surf 450 BX ons qua afstand met de beste meten. Het is ongelooflijk hoe eenvoudig deze hengel met zich om laat gaan. Het eigen gewicht is super laag en de blank laat zich bij het aanzetten van de worp eenvoudig laden.

Bij de start van de 3e stond er een behoorlijke bries wind. In de lucht hingen dreigende wolken en er viel een enkele druppel regen, echter zette het slechte weer niet door. Bij het invallen van de duisternis viel de wind echter weg en werd het een stuk aangenamer. Het is wel duidelijk dat de visserij voor het invallen van het duister niet eenvoudig was. Vooral grotere vis laat zich dan niet eenvoudig verschalken en het zijn de kleine visjes die eventueel nog te vangen zijn. Het zijn de Spanjaarden die direct vanaf het startsignaal kleine vis bij elkaar sprokkelen met hun ultra finesse lijntjes en zeer dicht onder de kant. Dit is een visserij die de noorderling toch minder beheerst. Het was overigens niet ons doel om achter de heel kleine vis aan te gaan. Door onze achterstand hadden wij gewicht nodig en daarvoor moest je maatse vissen vangen als Herera en Dorade. Hierbij zitten immers exemplaren van 200 a 300 gram en er is er zelfs één gevangen meer dan een kilo.

Allen van ons team wisten vis te vangen, echter door de grote achterstand in punten van de eerste dag stegen we slechts één plaats in het klassement.

Nu de vangsten voor ons team beter werden steeg de spirit in het team om de laatste dag er alles uit te geven om een goed resultaat weg te zetten. Jack van Nijnatten zit vandaag niet lekker in zijn vel en verzoekt Wibo Boone in te vallen. Minder leuk voor Jack, maar een uitdaging voor Wibo die de laatste dag mag proberen uit te blinken. Het weer is wederom anders. De wind is 180 graden gedraaid en de zee is beduidend minder transparant. Wat zal dit weer nu gaan brengen?

Al snel blijkt dat de Spanjaarden niet van tactiek veranderd zijn en direct onder de kant vangen. Het resultaat voor een klein visje is voor hen heilig. Ook wij zijn er op gebrand vis te vangen, maar wel vis met gewicht. Dit is niet in ieder vak makkelijk. Toch zien we het met de dag beter gaan en bemerken dat dit WK een week te kort duurt… Opmerkelijk is het als er echt grote vis gevangen wordt. Danny Goossen lukt dit en weet een harder van bijna 900 gram tegen het verraderlijk strand op te slepen. Een super vis waarvan de buren toch even moeten slikken… Alle anderen vangen hun vis die nodig is voor een voor ons mooie dagnotering en we behalen een zevende plaats.

Ons Belgische team dat zich na een uitzonderlijke goede start hoog in het klassement nestelde wilde misschien wel het onderste uit de kan en kreeg het bekende lid op de neus. Jammer voor deze mannen die een alles of niets tactiek gebruikte.

Ondanks het dagelijks verbeteren van de dagklassering is ons team geëindigd op de 13e plaats en onze Belgen op de 11e plaats. Als team zijn wij dankbaar dat wij dankzij Sportvisserij Nederland en onze sponsor Shimano de uitdaging aan hebben kunnen gaan. De motivatie is groot en doet zelfs aanvankelijk gestopte André Piters besluiten nog een jaar in het team door te gaan. Wij zullen alles op alles zetten om ons bij de selectiewedstrijden op 3 mei a.s. op de Rinkeweelsdijk (Friesland) wederom te plaatsen voor het NK kustvissen en ons daar zullen proberen te plaatsen voor het WK in 2015.

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.