Jan's viswijsheden

6914
24 jul 2014

Prachtig dat we dit Wereldkampioenschap Jeugd zoetwatervissen deze week in ons eigen land hebben. Hopelijk krijgt dit evenement grote belangstelling van de gehele Nederlandse wedstrijdviswereld. Hier kan je wedstrijdvissen zien op het hoogste niveau en hoewel we het hier over jeugdvissers hebben, zal iedereen ervan versteld staan hoe goed sommige van die vissers al zijn.

Klik hier voor het foto-album van de officiële training (donderdag)
Klik hier voor het foto-album van de eerste twee dagen (zondag en maandag)

Dag 2: Maandag

Vandaag hadden we de inmiddels tweede trainingsdag van dit kampioenschap en toen ik eens rond keek viel het me pas op hoe groot dit kampioenschap is qua omvang. Het grootste Internationale kampioenschap volgens mij. Als je de verschillende leeftijdscategorien bij elkaar optelt dan doen er in totaal 44 teams mee en dat aantal is zelfs groter dan het WK Senioren.

Ik ben vooral deze week bij de oudste categorie, de U23 en heb inmiddels al enkele keren het gehele parkoers afgelopen.
Samen met een aantal andere captains waren wij ervan overtuigd dat er nog nooit een beter jeugd-deelnemersveld is geweest dan dit jaar in Assen. Ook bij de jeugd is de wedstrijdwereld ongelooflijk in beweging. Prachtig en tegelijkertijd maakt dat het er ook wel moeilijker op om hier te presteren natuurlijk.

Opvallend hoe de 2 eerste trainingen zijn verlopen. Gisteren werden er aardig veel stuks gevangen, meer eigenlijk dan verwacht en waren die vissen gemiddeld vooral klein. Vandaag was dat in ieder geval bij de U23 behoorlijk anders.
Het begin vooral was bijzonder. Onmiddellijk na het begin werden er al brasems gehaakt op sommige plaatsen maar zoals altijd, niet overal. Kleine vis werd er gemiddeld veel minder gevangen dan gisteren.

Wij zaten in een middenbox, nummer 8, en daar gebeurde in het begin maar heel weinig. Kleine vis werd er amper gevangen en brasems waren er al helemaal niet te bekennen. Op de plekken waar de brasems wel meteen waren, werden ze vooral gevangen tijdens het eerste uur van de training. Daarna vielen de aanbeten weg.

Bij ons werd het, gek genoeg, langzaam aan juist steeds beter. Wat meer kleine vis en in het laatste uur begonnen er ook nog wat (grote) brasems te azen. Zo werd het ondanks onze matige vangsten juiste een hele goede training. Het gaat allemaal om de aanpak en wat dat betreft hebben we vandaag in ieder geval heel wat opgestoken. Benieuwd waartoe dat gaat leiden voor morgen.

Inmiddels zijn we terug op onze “thuisbasis” waar we met onze 3 teams verblijven. We hebben ook nu weer, tegenwoordig lukt dat overal uitstekend moet ik zeggen, een super plek waar het aan niks ontbreekt en waar we vooral ook volop ruimte hebben voor het klaar maken van al het materiaal, voer en aas.

Ik begreep van de andere captains dat het met name bij de U18 behoorlijk moeizaam ging. Tja volle netten zie je niet zo vaak op dit water. Een “technische” visserij zoals dat heet.

De U14 categorie vist deze week op de steigers van het Havenkanaal. Daar wordt blijkbaar veel meer vis gevangen en dat was ook al verwacht. Beide wateren liggen in het verlengde van elkaar en staan in open verbinding met elkaar. Toch zit er gemiddeld veel meer vis in het Havenkanaal. Daar worden veel blieken gevangen evenals brasems. Logisch,nu er 2 dagen overal is aangevoerd.

Gelukkig hadden wij vandaag fantastisch weer. Een verademing in vergelijking met de dramatische regendag van gisteren. In ieder geval is alle kleding weer opgedroogd. Gisteren dacht ik op een gegeven moment dat heel de weg langs het parkoers ging overstromen. Ik sta ervan te kijken hoe snel al dat water weer weg is trouwens. Zandbodem zeker?

Vandaag werd me vaak gevraagd naar wat ik van de visserij dacht voor later deze week. Normaal gesproken zou je denken dat alles zich nog verbetert. Veel andere teams houden daar ook rekening mee volgens mij. Ik moet dat allemaal nog maar zien. Het zou me verbazen wanneer de kleine vissen nog weer beter gaan bijten. Hier en daar zal er waarschijnlijk wel wat meer brasem gevangen worden en die vissen kunnen zich misschien nog wel wat meer kunnen verspreiden over het hele parkoers. Of ik ook gelijk heb valt nog maar af te wachten hoor want zeker van mijn zaak ben ik ook niet.

We gaan het zien de komende dagen. Ik kan in ieder geval iedereen die om wedstrijdvissen geeft, en zeker iedereen die belangstelling heeft om zelf ooit op dat niveau te vissen, aanraden om hier nog eens te komen kijken tijdens een van de trainingen of, nog beter, tijdens de wedstrijd.

Mooier en vooral leerzamer wordt het nergens anders dus Assen is een hele goede bestemming voor de komende dagen!

Dag 3: Dinsdag

De derde trainingsdag was zeker niet de gemakkelijkste. We zaten vandaag bij de U23 “binnen” in het eindvak en dan zie je gelijk ook wat het vissen hier in kan houden.

In het begin vingen we misschien wel het meeste kleine vis van alle landen die daar zaten. Prima, alleen begon men na een uurtje, meer naar het einde van het parkoers steeds meer blieken en brasems te vangen. Als je dan uiteindelijk alles uitrekent dan haal je gewoon een aantal punten wanneer je zo’n nummer loot.

Vandaag geeft het allemaal niks maar in de wedstrijd wil je zoiets niet meemaken. Daarbij komt nog dat wij net “op de scheiding” zaten van het D en het E vak en je ziet dan dat wanneer je nog bij het D vak hoort, je minder vis hoeft te vangen voor een beter resultaat. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal in het vissen, geen probleem verder. Ik vind dat we een hele goede trainingsweek meemaken. Wij vingen dus maar amper brasem, de voorns kwamen we beter aan de schubben vandaag. Er werd verder naar links van ons maar heel weinig vis gevangen. De visserij vandaag was dan ook zeker de moeilijkste van de hele week.

Bij de U18 categorie zag ik vandaag wat meer vrolijke gezichten dan gisteren toen men niet zo’n beste dag had.
Nu wel blijkbaar en dat is in ieder geval al goed. Op de dagen dat je het minst vangt, heb je vaak de beste trainingen. Toch geldt voor bijna iedere visser dat hij zich meer happy voelt bij goede vangsten dan wanneer er geen bal gevangen is.

De U14 doet het schijnbaar heel aardig en dat is nu pas echt leuk. Vandaag gewichten van tussen de 3 en 6 kilo aan vooral blieken, en dat in 3 uurtjes. Tja ook deze week blijkt dat er op het Havenkanaal toch wel wat meer vissen rondzwemmen dan in het Noord-Willemskanaal.

Op het moment dat ik dit schrijf zijn we net terug van de training. Vandaag duurt die, net als morgen, slechts 4 uurtjes. Vanavond is de opening en morgenmiddag wordt het definitieve parkoers uitgezet voor de wedstrijd. De opening vanavond is sober en aangepast aan de dag van rouw die we in Nederland meemaken vandaag en terecht. Dit is simpelweg geen dag voor festiviteiten, dat zou niet  getuigen van respect voor onze vele overleden landgenoten die vandaag terug in Nederland aankomen.

Morgen de laatste trainingen. Als ik alle meningen zo hoor dan is er best wel vertrouwen overal. Dat is in ieder geval goed. Verder moet het maar eens een beetje meezitten komend week-end. Er zijn bergen werk verzet in de aanloop naar deze week door heel wat mensen en niet in het minst door de betrokken vissers.

Ik zou hen dan ook een mooi resultaat echt gunnen.

Jan van Schendel
Bondscoach

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.