HSV Service

WK Feeder - Bloemhof, Zuid Afrika

7387
14 nov 2013

Afgelopen zaterdag was het eindelijk zo ver. Na maanden van voorbereiding, vissen op karperputten, alles passen en meten voor wat betreft het materiaal enzovoorts, konden we eindelijk aan de reis beginnen. Dat hield nog heel wat in vooraf, zelfs nog op de luchthaven. Hoe dan ook, uiteindelijk ging alles in het vliegtuig en vertrokken we probleemloos.

De reis liep langs Cairo, nu niet de meest rustige plek op de wereld. Geen probleem echter, tijdens de tussenstop was er nog net genoeg tijd voor een biertje en verder ging het weer. De volgende morgen landden we in Johannesburg en daar bleken alle hengelkokers en reiskoffers ook zonder problemen te zijn aangekomen. Een pak van ons hart!

Het is gewoon onmogelijk om al het materiaal van iedere visser mee in het vliegtuig te nemen. Niet te betalen gewoon. Gelukkig konden we ter plaatse van alles regelen met enkele goede vrienden. Al snel bleek dat alles meer dan fantastisch door hen was georganiseerd. Een heus ontvangstcomité stond al in de aankomsthal en letterlijk binnen enkele minuten hadden we al de huurauto’s.

De eerste tussenstop op de reis naar Bloemhof was vlakbij het vliegveld in Kempton Park om wat administratieve dingetjes af te handelen en daarna ging de reis naar Heidelberg, aan de andere kant van Johannesburg, voor het ophalen van viskisten, aas en voer. Ook hier was, na een ontbijtje, al snel alles perfect voor elkaar. Daarna op weg naar Bloemhof. Een flinke reis. Zo’n 350 kilometer over niet al te beste wegen (en ja, paden eigenlijk)
Van vissen kwam niks meer en de avond werd gevuld met het uitpakken van al het materiaal.

We verblijven hier op een plaats die je gerust een klein paradijs mag noemen, genaamd “Plek vanni Visarend” en ik durf gerust te zeggen dat dit de allermooiste plek is waar ik ooit al heb verbleven. Alles prima voor elkaar en op een locatie net onder een grote dam in de Vaal-rivier.
Die rivier stroomt pal achter het hotel en het is niet te filmen hoeveel vis hier zwemt. Je ziet gewoon duizenden vissen springen. Ze vangen is echter wel iets anders.

Het parkoers voor de wedstrijd ligt aan de andere kant van de dam. De Vaal-rivier stroomt hier door een meer en daarin vissen we. Het gaat hier vrijwel uitsluitend om karpers en ik had vooraf matige berichten gehoord over de vangsten. Het blijkt echter allemaal nogal mee te vallen.
Na een lange periode van droog en koud weer is hier de zomer nu begonnen. Gisteren was het 36 graden, vandaag was het met 34 iets “koeler”.

Gisteren was het bijna de hele dag windstil, waardoor je goed over het water kon kijken. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel karpers zien springen als toen. Werkelijk duizenden.
Het probleem is dan ook om wat van die vissen op de visstek te krijgen en ze daar ook te houden. Dat kan bijna niet.

We hebben op beide dagen heel aardig gevangen. Daar zaten prachtige vissen tussen. Bijna uitsluitend schubkarpers met vandaag twee grote graskarpers daartussen en ook enkele meervalletjes. Het kan en moet nog wat beter, zo beseffen we en we bedenken daarvoor van alles. Het is plezierig vissen zo (en ook best plezierig coachen trouwens).

Na de windstille dag van gisteren leek het meer vandaag zowat op de Noordzee. Het stormde en er stonden aardige golven. Het bleek een probleem alles droog te houden. Bovendien wordt alles gezandstraald door al het zand dat van alle kanten komt aangewaaid.

Ik houd jullie de komende twee weken regelmatig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Met als het even kan daarbij ook wat fotomateriaal.

In ieder geval is het vissen hier toch wel iets totaal anders dan bij bijvoorbeeld een Topcompetitie in Nederland. Voor iedereen een unieke belevenis.

Jan van Schendel

Er zijn geen gerelateerde berichten.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.