In Engeland heerst grote verontwaardiging over grafschennis door wrakslopers. Sportvisserij Nederland ziet in de wrakkensloop een ernstige bedreiging van sportvismogelijkheden op de Noordzee. Stop de sloop, teken de petitie!
-> Direct een bijdrage leveren aan Stop de Sloop? Teken de petitie!
Tot grote verontwaardiging van de Britten worden drie Engelse kruisers, die 22 zeemijl uit de kust van Scheveningen op de bodem van de Noordzee liggen, momenteel regelmatig geplunderd door Nederlandse wrakslopers uit Scheveningen en Stellendam. De wrakslopers zijn hierbij schuldig aan grafschennis ten opzichte van de 1459 opvarenden aan boord van de HMS Aboukir, de HMS Hogue en de HMS Cressy, die op 22 September 1914 ten onder zijn gegaan na een aanval van de Duitse onderzeeër U9.
50 mijl
Als de slopers doorgaan in het tempo waarin het de laatste weken gaat, zijn binnen een jaar alle wrakken binnen 50 mijl vanuit de kust gesloopt. Wrakken in de Noordzee vormen niet alleen de laatste rustplaats voor vele gesneuvelde militairen, maar zijn ook ecologisch van groot belang voor de biodiversiteit in de Noordzee.
Beschermd
Stichting de Noordzee, Sportvisserij Nederland, Vereniging Kust & Zee en Duik de Noordzee schoon willen het liefst alle wrakken over het gehele Nederlandse deel van de Noordzee beschermd hebben. Sportvisserij Nederland ziet in de sloopacties een ernstige bedreiging van visstekken, naast de grote schade die aan de biodiversiteit op en rond de wrakken wordt aangebracht. Het is via deze site mogelijk om meldingen van sloopacties op de Noordzee te maken.
Na vele pogingen te hebben gedaan de wrakslopers zich er bewust van te maken dat hun praktijken leiden tot de schending van Britse maritieme oorlogsgraven, gaan de wrakslopers ongemoeid verder met hun activiteiten. Het Korps Landelijke Politie Dienst doet vooralsnog niets tegen deze wrakslopers omdat de desbetreffende Kruisers niet beschermd zouden zijn. Dit terwijl de Kustwacht op 10 September geconstateerd heeft dat een van de wrakslopers, de Bernica, bezig was met bergen vanaf deze drie Britse Kruiser en dat later bij terugkomst de douane een flinke partij koper en brons aan boord aantrof. De kostbare metalen worden zo al maanden illegaal aan land gebracht door de aan grafschending schuldige wrakslopers.
Bernicia, één van de sloopboten
Geschokt
De autoriteiten grijpen vooralsnog niet in. De Britten daarentegen hebben vanuit morele verantwoordelijkheid de wettelijke bescherming van Britse maritieme oorlogsgraven in Groot Brittannië en internationale wateren al sinds 1986 vastgelegd. Het schokt de Britten dan ook dat er in Nederland een wettelijk vacuüm bestaat waarbij grafschennis toegelaten wordt met het doel van snel winstbejag.
Albert Salman van vereniging Kust & Zee: “Het is onbegrijpelijk dat anno 2011 vanuit Den Haag, de International City of Peace and Justice, toegestaan wordt dat grafschenners uitvaren met het doel opzettelijk oorlogsgraven te plunderen en daarbij te onteren. Deze grafschennis en de daarbij behorende berokkende schade op ons cultureel erfgoed, vis- en mariene-biodiversiteit is onverantwoord en dient een halt toe geroepen te worden!”
Petitie: Stopdesloop.nl
Sinds 16 september is de handtekeningenactie Stop de sloop gestart. Iedereen kan deze actie ondersteunen via www.stopdesloop.nl. De handtekeningen worden op 22 september aangeboden aan de Engelse Ambassade. Op die dag is het 97 jaar geleden dat de kruisers zonken.
Meldpunt wrakkensloop
Sportvisserij Nederland heeft een meldpunt ingericht, waarmee sportvissers en andere betrokkenen melding kunnen maken als ze een sloopboot in actie zien op de Noordzee.
Lees ook: